Nyhet

Digitala reklamskyltar som svar på klubbdöden

GAFFA.se – allt om musik

Med start igår visar 300 digitala reklamskyltar i Stockholms kollektivtrafik upp en guide till livemusik. Initiativet Stockholm Underground kommer i realtid att bjuda på information om spelningar som äger rum på stadens mindre scener. Syftet är att förenkla för stadens invånare och besökare att upptäcka nya musikupplevelser och samtidigt hjälpa lovande artister att nå ny publik.

Initiativet kommer som en reaktion på den så kallade klubbdöden i Stockholm, där ett antal klassiska klubbar och konsertlokaler senaste åren tvingats stänga ner  något som orsakat frustration hos allmänheten, krögare och musiker. 

Mot den bakgrunden lanseras nu initiativet “Stockholm Underground”  en liveguide till livemusik som enligt ett pressmeddelande är framtagen för att inspirera till nya musikupplevelser och möjliggöra för lovande artister att nå igenom bruset. 


– Vi är en naturlig del av stadsrummet och har både en vilja och ett ansvar att bidra till städers dynamik, säger Henriette Zeuchner, VD på Clear Channel Scandinavia, som ligger bakom initiativet.

– Eftersom vi enbart i tunnelbanan når en miljon människor varje dag har vi en unik möjlighet att använda vår teknik och infrastruktur för att hitta nya sätt att interagera med stockholmarna – i detta fall med att hjälpa dem hitta sin nya favoritartist.

Liveguiden, som som enligt samma pressmeddelande är den första av sitt slag, har låtit samla en databas av information om kommande spelningar från webben och sociala medier, som sedan triggar skärmarna att i realtid visa vägen till närmaste spelning. Dessutom kan lovande band och artister, via en hemsida, anmäla intresse för att just deras spelning ska promotas via Stockholm Underground. På så vis kan även helt okända band och artister nå ut till en miljon stockholmare den dag som spelningen är. 


– Det är bra att livemusiken nu får ta plats och finnas till på digitala skyltar i stan. Det vore ännu bättre om det fanns fler, istället för färre, fysiska platser för livemusik i Stockholm. Ett enkelt sätt att stödja den lokala musikscenen, artisterna och arrangörerna är att gå på ett gig, säger Joppe Pihlgren, VD på branschorganisationen Svensk Live.

LÄS OCKSÅ: Frej Larsson döms i hovrätten

ANNONCE