GAFFA.se – allt om musik
I helgen anordnades den fjärde och sista deltävlingen i årets upplaga av Melodifestivalen, och om två veckor väntar den stora finalen. Men kalaset är långt ifrån gratis, och en stor del av notan står kommunerna och skattebetalarna för.
Dagens Industri har kartlagt vad de olika deltävlingarna kostat kommunerna, och kommit fram till att summan skiljer sig mycket från ort till ort. Generellt sett kommer större kommuner undan billigare, medan mindre orter får pröjsa mer. Stockholm lade exempelvis 250 000 kronor på evenemanget medan Karlstads nota landade på 1,3 miljoner kronor. Att prislappen varierar så mycket beror på de avtal som värdorterna tecknar med arrangören Live Nation.
Så, det var kommunerna. Men hur mycket bidrar vi skattebetalare till kalaset? Tidigare i februari avslöjade SVT:s VD Hanna Stjärne för Medierna i P1 vad den ungefärliga summan ligger på.
”Vår programbudget kostar ungefär 2,5 miljoner per timme och vi sänder drygt tio timmar. Det gör att totalkostnaderna för TV-avgiftsbetalarna hamnar någonstans mellan 25-30 miljoner kronor”, sa hon i radioprogrammet.
En ganska saftig nota, med andra ord.
LÄS OCKSÅ: Ett av världens största skivbolag stämmer Spotify