Nyhet

"Falska följare" ett problem – musikindustrin sticker ut

GAFFA.se – allt om musik

Idag mäts framgång och makt många gånger i antal följare på sociala medier, ju fler följare desto mer pengar finns att tjäna i annonser och samarbeten. Men att bygga upp en stor följarskara är inte alltid lätt, vilket får många att ta en ”genväg” genom att köpa så kallade ’falska följare’. En grupp som sticker ut när det gäller att ha falska följare är personer från musikindustrin, det visar en analys gjord av Sveriges Annonsörer, rapporterar Sveriges Radio.

Med hjälp av olika dataverktyg analyserade de 300 svenska profilers konton med många följare på twitter. I snitt handlade det då om 24-30 procent falska följare.

LÄS OCKSÅ: The Who släpper nytt och åker på turné


– Det vi kunde se stack ut, det var musikindustrin. Många profiler med musikbakgrund hade väldigt mycket fejkföljare, säger Sveriges Annonsörers pressansvarige Tero Marjamäki till Sveriges Radio.

På frågan om vad det beror på att många av dem var kopplade till musikindustrin säger Marjamäki att det kan handla om att det finns ett skivbolag eller annan aktör inblandad som har ett syfte med att profilen ska se större ut än vad den är. 

LÄS OCKSÅ: Konstinstallation ska spela Toto's Africa på repeat – för evigt


ANNONCE