Nyhet

Bob Hund öppnar "gårdsbutik" för artister – vill tänja på gränserna

GAFFA.se – allt om musik

Musikbranschen har genomgått en strukturomvandling i samband med digitaliseringen – en omvandling som sällan gynnar artisterna. Men istället för att ondgöra sig över detta vill Bob Hund skapa en alternativ affärsmodell för mindre till medelstora artister och för nykomlingar.

Bandet vill göra ett ”närodlat”, lokalt alternativ till de globala aktörerna. Lokalt innebär att värdet skapas mellan artist och fans direkt och med färre mellanhänder. De vill åstadkomma detta genom att utveckla en ”gårdsbutik”, en digital plattform där artister kan få direktkontakt med sina respektive fans och därmed också erbjuda dem verktyg att ta kontroll över sin egen verksamhet och en möjlighet att utvecklas över tid.

Låter det rörigt? Lite så men kort sagt så innebär den här nya idén att artister ska erbjudas en rad redskap att arbeta med i den så kallade gårdsbutiken och fansen i sin tur kommer närmre artisterna inom en rad områden.


– Precis som på albumet 0-100 och på en konsert ska Bob Hund tänja på gränserna och uppfinna nya saker vi kan göra tillsammans med fansen och publiken i syfte att skapa nybörjartur livet ut”, säger Thomas Öberg från Bob Hund i ett pressmeddelande.

Gårdsbutiken utvecklas nu initialt för Bob Hund med avsikten att lösningar/tjänster är generiska så att även andra artister kan kopplas på i ett senare skede. 

24/7 tänker bandet genomföra en första workshop i Lund tillsammans med 24 fans, i syfte att fånga in fansens tankar och idéer kring utbudet i gårdsbutiken. 


– Vi kommer att behöva fansens intelligens, humor och kompetens för att komma vidare med detta samarbete och denna innovation, säger Thomas Öberg i samma pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Svenska musikeliten i upprop – "Sverige som musiknation håller på att begå ett utdraget självmord"

ANNONCE