GAFFA.se – allt om musik
När du startar ett nytt företag är det viktigt att välja rätt namn. Att ge ditt nya företag ett namn kan kännas som en svår uppgift. Det finns så många faktorer att ta hänsyn till att det snabbt kan kännas förvirrande och överväldigande. Läs vidare för att få tips om 6 steg du inte vill missa när du ska namnge ditt varumärke–och pusta ut i vetskapen om att du är på rätt spår.
1. Brainstorma!
Det första steget? Brainstorma ordentligt. De bästa idéerna kommer ofta till dig när du har hållit på ett tag och kreativiteten redan flödar. Om du har problem med att komma på ett bra namn kan du använda Biznamewiz för att hitta det perfekta namnet. Här skriver du in ord som är associerade med och passar ditt varumärke och genererar potentiella namn för ditt företag baserad på dessa ord. Detta är ett väldigt användbart verktyg eftersom idéerna är kreativa och unika men inte helt slumpmässiga.
2. Välj ut dina favoritalternativ
När du har kommit på flera bra idéer för namn gäller det att välja dina favoriter. Att använda uteslutningsmetoden fungerar ofta bra; krossa av namn efter namn som du inte är helt nöjd med tills du bara har 3-4 namn kvar på listan. Gå vidare till nästa steg med dessa namn.
3. Se till att dina potentiella namn inte redan används
När du bara har kvar dina favoriter är det dags att se om dessa namn faktiskt är användbara. Detta gör du genom att googla vart namn och även kolla upp om en domän för detta namn är ledig eller tagen. Om ingen bra domän är ledig (.se, .com) och/eller om alltför många specifika sökresultat kommer när du provar att söka på ett specifikt namn kan du stryka detta namn från listan.
4. Tänk på känslorna ditt potentiella namn triggar
Ett domännamn ska inte bara låta bra, utan det ska också triggar rätt känslor. Om du erbjuder premium kvalitet bör ditt namn reflektera det–om någon besöker din sida i hopp om att hitta det billigaste och allt är dyrt lär du få mycket färre köp än om kunder som är ute efter premiumkvalitet besöker din hemsida. Samma sak gäller om namnet känns maskulint eller feminint, djärvt eller traditionellt, och så vidare.
5. Välj ett namn som kan varumärkesskyddas
Om du funderar på att nämna ditt varumärke något generellt som “Vackra köksmöbler” bör du tänka om. Ett sådant namn kan inte varumärkesskyddas–någonting som kan bli ett stort problem senare. Se till att ditt namn kan varumärkesskyddas så att du kan registrera det och slipper problem längre fram.
6. Välj det namn som representerar ditt varumärke bäst
Sist men inte minst bör du välja ett namn som verkligen representerar ditt märke. Om du säljer sofistikerade och eleganta möbler bör namnet också matcha detta namn–välj då inte ett namn som låter snabbt och djärvt utan se till att ditt namn faktiskt matchar vad du säljer och vad varumärket står för. Om märkesprofileringen görs på rätt sätt kommer varumärket att bli ihågkommet i decennier.
Slutgiltiga tankar
När du har hittat ett namn som känns naturligt, är unikt och passar ditt varumärke är det bara att varumärkesskydda det och köpa den passande domänen innan någon annan gör det! Att välja rätt namn är bara en liten del av en lång resa–men har du kommit på ett som passar är du på rätt väg.