GAFFA.se – allt om musik
Det hela började som en ringsignal, men slutade med att bli en världssuccé. Crazy Frog gick inte att missa på 00-talet (även om man skulle ha velat). Med låten Axel F gjorde den galna grodan så att Coldplay hölls borta från förstaplatsen på listorna och i skrivande stund har låten över tre miljarder spelningar på YouTube. Axel F är baserad på ledmotivet till Eddie Murphy-filmen Snuten I Hollywood.
Nu är Crazy Frog på väg tillbaka. Det har meddelats att grodan gör comeback på YouTube den 10 december, skriver NME.
Enligt BBC kommer comebacken att vara inspirerad av aktuella TikTok-trender. TikTok-plattformen är också en av anledningarna till att grodan väcks till liv. Wolfgang Boss, som är A&R-chef på Sony, hoppas att Crazy Frog ska bli en succé igen, den här gången bland de unga användarna på TikTok.
– När vi startade Crazy Frog fanns det inget TikTok, det existerade inte. Men just nu är TikTok superviktigt. Det är i princip den bästa plattformen för människor att dela ny musik och roliga saker relaterade till musik, säger Wolfgang Boss, citerad i NME.
Crazy Frog-karaktären skapades av den svenska grafikern Erik Wernquist. Den användes ursprungligen för att marknadsföra ringsignaler för företaget Jamba!
Visa detta inlägg på Instagram
BÄST JUST NU: Att dansa till när man är ledsen