Appen kommer göra det möjligt för användare att köpa, spela, dela och ladda ner musik.
Musik är onekligen en integrerad del i många av dagens sociala medier. Populära TikTok har till och med blivit en källa för nya musikupptäckter för många, trots att det i första hand är en plattform för kortare videoklipp. Av denna anledning är det därför föga överraskande att företaget bakom TikTok, ByteDance, nu ansökt om varumärkesskydd i USA för namnet TikTok Music.
Onlinemediet The Verge berättar att applikationen kommer göra det möjligt för användare att köpa, spela, dela och ladda ner musik. Samtidigt ska användare också kunna skapa, dela och rekommendera spellistor, kommentera låtar samt livestreama musik och video. Det är dock inte första gången ByteDance går ut för att säkra namnet TikTok Music. Redan i november 2021 ansökte de om varumärkesskydd för namnet i Australien.
Detta betyder inte att ByteDance måste gå ut och utveckla en helt ny streamingmotor då företaget sedan 2020 streamat musik i Indien, Brasilien och Indonesien via appen Resso. Intressant nog har Resso många av de funktioner TikTok Music är tänkt att ha vilket väcker frågor om det hela egentligen mest rör sig om en rebranding?
Vad som däremot saknas information om är huruvida ByteDance vill använda Resso-motorn i den nya streamingtjänsten. Samtidigt finns heller ingen information om när vi kan förvänta oss att se TikTok Music i Europa eller USA. Men det råder ingen tvekan om att om tjänsternas gemensamma användarbas integreras till en streamingtjänst kan det komma att handla om en seriös konkurrent till Spotify, Apple Music med flera.