GAFFA.se – allt om musik
I sista avsnittet av Björn Ulvaeus radioshow Björn From ABBA And Friends på Apple Music Hits möter han den kreativa chefen för ABBA Voyage-konserterna, Johan Renck. De diskuterar ursprunget och utmaningarna för konserterna, hologrammen, gruppens rykte i Sverige och hur de blev osannolika popstjärnor över hela världen.
– Det började med att jag tog ett möte med Simon Fuller som tidigt var en del av detta. Han sa, 'Jag har den här grejen, ABBA. De har spelat in en ny låt.' Och jag tänkte: 'Vad pratar du om?'. Sedan nämnde han att det fanns den här idén att göra en upplevelse som liknar ett liveframträdande, men med andra medel. Det är fem, sex år sedan, tror jag. Det var många samtal om att vi kanske kan göra hologram och jag blev genast tagen av det. Jag hörde låten som jag älskade och fick omedelbart den här konstiga idén om att musik är evig och att ABBA skulle omvandla deras själar till digitala avatarer för att kunna turnera i evighet. Det är nästan som en vampyr eller Dorian Grey-liknande berättelse om ett evigt liv, säger Johan Renck när han förklarar hur han blev involverad i ABBA:s kommande liveshower.
Han berättar sedan för Björn hur det var att växa upp i Sverige och lyssna på ABBA:
– Min mamma var ett stort ABBA-fan och introducerade ABBA för mig. Mitt första möte med dig var Eurovision. Och vid det tillfället minns jag tydligt att jag tänkte 'Åh, nej, det här är inte coolt'. Låten var obestridlig, men den var inte cool. Men samtidigt har jag alltid dragits till musik som är mer melankolisk antar jag. Men jag tror att jag började hänga med kring Arrival eller The Album, för jag tror att den första låten som verkligen fångade mig var Eagle, för mig var den en slags upplevelse. Den kändes som en berättelse. Vi bodde i norra Sverige och hade ett hus på landet i södra Sverige. Så vi åkte upp och ner i en bil till det där lantstället, som var ungefär fem-sex timmars resa och min mamma spelade ABBA-kassetter i bilen.
Johan och Björn diskuterar att ABBA inte ansågs coola i Sverige.
– Du bar kostymer som inte såg ut som något vi sett tidigare. Du gjorde musik som ingen hört innan. Du försökte aldrig vara cool, och det där är också irriterande för svenskar. De gillar saker som är lite pretentiösa. Till viss del så blir man oavsiktligt lite cool på så vis också tror jag. Sverige hatar förstås också framgång, vilket är väldigt viktigt att ha i åtanke. Vi är som, 'Du ska aldrig tro att du är någon eller något.' Visst?, säger Johan.
– Innan vi nådde utanför Sverige, vilket vi gjorde genom Eurovision som då faktiskt var den enda vägen, var det praktiskt taget omöjligt för ett svenskt band att nå ut. Ingen någonsin gjorde det. Vi skickade så många band till skivbolag och de kastades bara i soporna innan de ens lyssnades på. Jag tror att det berodde på att den anglosaxiska världen var så uppe i sig själv med Elvis, pop och The Beatles. Varför skulle de lyssna på något som kommer från en främmande plats som Sverige?, svarar Björn.
De pratar om varför ABBA-låtar har förblivit relevanta genom åren och hur bandet aldrig betedde sig som rockstjärnor.
– Jag menar, svaret är lite tråkigt, antar jag, men det är bara för att det är så jävla bra. Du vet, den andra förklaringen är uppenbarligen att du var så produktiv. Det är inte en låt, det är inte två eller fem låtar. Om du frågar någon som har någon form av anknytning till ABBA kommer de att kunna 20 låtar, 30 låtar. Så det handlar också om alla de låtarna som tillsammans berättar en historia, säger Johan och fortsätter:.
– Ni betedde er aldrig som rockstjärnor, eller hur?.
– Det gjorde vi inte, och det var något vi själva valde. Vi ville inte det. Vi ville helt enkelt inte ha de där prylarna. Vi såg dem aldrig som glamorösa på något sätt. Och det tycker jag var bra. Det var tur att vi inte levde i den där droginfluerade världen av pop-London eller pop-New York eller pop-L.A., som var så farlig och skadlig för många kreativa själar, och även människorna som turnerade hela tiden och aldrig haft tid att skriva låtar på riktigt. Så jag tror att det var tur att vi bestämde oss för att stanna i Sverige, svarar Björn.
Sedan kommer samtalet in på de kommande ABBA Voyage-livekonserterna.
– Nu kan du gå och se ABBA varje kväll, om du vill. Eller hur?, frågar Johan.
– Ja, och de är precis lika bra varje kväll, svarar Björn.
– De kommer aldrig att ha en dålig dag, säger Johan.
– Du kom in som en räddare i det här komplexa projektet. Projekt som dessa slingrar sig ofta och har dalar och toppar, och vi var djupt nere i en dal och hörde 'Glöm det, ni kan inte turnera med ett hologram'. Och det här var innan vi insåg vad vi gjorde. Jag menar, det anses nu vara det största filmprojektet i världen idag, säger Björn.
– För oss som var inblandade var det här aldrig en kommersiell satsning. Det var en kreativ satsning. Det handlade om att skapa en ny typ av upplevelse när det kommer till musik, genom både låtkatalogen och den nya musiken. Det handlade alltid om att skapa något för att lyfta ABBA-upplevelsen så att säga. Vi kände aldrig att 'Åh, det finns en affärsidé i det här.' Det handlade bara om musiken, avslutar Johan.
LÄS OCKSÅ: Björn Ulvaeus lanserar radioshow – "Äntligen få svar på frågor som jag har funderat över länge"