GAFFA.se – allt om musik
Bara två månader efter att Handelns utredningsinstitut (HUI) presenterat årets julklapp, evenemangsbiljetten, infördes nya hårda restriktioner till följd av den ökade smittspridningen.
Redan i november när årets julklapp presenterades möttes den av kritik från experter:
– Omvärlden har ganska stora utbrott av covid-19 just nu så risken för en ny våg är absolut något som man bör tänka på också i Sverige, sa Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska Institutet, i en intervju med SVT i november.
Under motiveringen till årets julklapp skriver HUI på sin hemsida:
”Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.”
Emma Hernell, VD för HUI, säger nu i en färsk intervju med SVT att årets julklapp ska spegla den tid vi lever i.
– Den här hösten var speciell, människor flockades till de här tillställningarna och det satte vi fingret på, säger hon och fortsätter:
– Vi känner besvikelse precis som alla andra.
På frågan om HUI känner ett ansvar gentemot de som inspirerades att köpa biljetter till evenemang som nu inte blir av, svarar hon att årets julklapp inte är en köprekommendation och tillägger:
– Det har hänt tidigare att vi utsett en årets julklapp som varit lite av en fluga som sen försvunnit. Den här gången är det ingen fluga, utan en pandemi som sätter stopp.
LÄS OCKSÅ: Eftersöker krisfond – "Vi är i ett värre läge nu än vi var 2020"