Nyhet

Fejkartister på Spotify har miljoner streams – svenskt bolag ligger bakom

GAFFA.se – allt om musik

Ett 20-tal personer står bakom över 500 artistnamn med låtar i spellistor som har hundratusentals följare, och ett svenskt skivbolag som haft nära kontakt med en person i Spotifys ledning sköter affärerna, rapporterar DN i en granskning.

Många av artisterna, som är bekräftade på Spotify, har ingående beskrivningar på sina artistsidor om sin musikaliska karriär och bakgrund. Exempelvis artisten Ekfat, uppges enligt beskrivningen på Spotify egentligen heta Guðmundur Gunnarsson, medlem i ett musikkollektiv och klassiskt skolad i piano och flöjt på Reykjaviks musikkonservatorium. Hans mest spelade låt har över tre miljoner streams.

Granskningen visar dock att det inte finns en musiker som heter Guðmundur Gunnarsson. Den verkliga personen med samma namn är elektriker och pappa till artisten Björk.


Ekfat är en av mer än 830 artister som alla kan knytas till det svenska skivbolaget Firefly Entertainment, med kontor i Karlstad och Singapore, visar DN:s granskning.

Upphovspersonerna till musiken är ett 20-tal, som tagits fram med hjälp av Stims register. Bakom artisten Ekfat finns till exempel tre okända låtskrivare baserade i Västsverige.

DN har sökt några av upphovspersonerna för kommentarer, utan större respons. En av dem, som begär att få vara anonym, säger dock att han gjort musik för Firefly Entertainment men vet inte i detalj hur det hanteras.


Firefly Entertainments musik finns med på många av Spotifys egna spellistor, ofta i den instrumentala genren. I bolagets årsredovisning anges att intäkterna ökat kraftigt de senaste åren, och 2019 års redovisning visar att den höjda omsättningen framför allt berott ”på en ökad intäkt från streamingtjänster”, skriver DN.

Granskningen visar också att Spotify köpte det svenska bolaget Tunigo 2013, grundat av Nick Holmstén från Karlstad, som tidigare suttit i Spotifys ledning. Firefly Entertainment har också länge haft en nära relation till Nick Holmstén, som lämnade Spotify 2019. Idag leder han ett nöjes- och musikkoncept i New York, där Firefly Entertainment gått in som investerare.

Varken Nick Holmstén eller någon på Firefly Entertainment vill ställa upp på intervju, men svarar med skriftliga kommentarer.


”Det finns ingen direkt relation med Spotify eller annat sätt som kan påverka spellistorna. När det gäller antalet låtar på Spotifys spellistor så hänvisar vi till Spotify som kontrollerar processen för hur låtar hamnar på spellistor”, skriver Firefly Entertainments VD Peter Classon till DN.

En talesperson till Nick Holmstén säger också att Holmstén inte var inblandad i förhandlingar om licensavtal med skivbolag under sin tid på Spotify.

Även Spotify avböjer en intervju, men skriver i ett uttalande till DN att deras redaktionella beslut utgår från lyssnarnas preferenser, och att deras redaktörer är experter inom olika genrer och ”ser till flera faktorer så som data, research, trender och smak för att fatta sina beslut.”


En talesperson från Spotify skriver också i ett uttalande till GAFFA:

"Vi på Spotify bestämmer inte hur en artist väljer att presentera sina verk, och vi har ingen åsikt om huruvida de publicerar sina låtar med sina riktiga namn eller under en pseudonym. Det är artisterna och låtskrivarna bakom dessa låtar och profiler som gör det valet. Vi lägger heller ingen värdering i vilken musik människor väljer att lyssna på. Redaktörerna av våra spellistor fattar sina programmeringsbeslut utifrån den musik som uppskattas av deras lyssnare, och gör ständiga uppdateringar utifrån lyssnarnas respons. Uppenbarligen finns det en efterfrågan på musik som är speciellt skapad för att passa särskilda tillfällen eller aktiviteter. Den här musiken, liksom all annan musik på Spotify, är licensierad av rättighetsinnehavare och vi betalar dem en licensavgift för deras musik."

LÄS OCKSÅ: KRÖNIKA: Orka bry sig om ”fejkstreams”


Kolla in veckans bästa låtar (uppdateras varje onsdag):

ANNONCE