GAFFA.se – allt om musik
I början av februari gick Spotify ut med att de öppnar ett “representationskontor” i Moskva. Spotify har nått över 500 000 användare och måste då enligt lag öppna ett lokalt kontor i landet enligt BreakIt. Streamingtjänsten uppger också till Breakit att de redan haft ett kontor i Moskva sedan 2020 när tjänsten lanserades i landet, men de har valt att inte kommentera ytterligare kring det nya kontoret.
För ett tag sedan publicerade man följande annons där man sökte en poddchef till det ryska kontoret:
"Vi söker en erfaren och passionerad partner som ska leda utvecklingen av vår strategi för ryskspråkiga podcasts, för att vidareutveckla det regionala poddekosystemet. Du kommer att få i uppdrag att utveckla Spotifys regionala poddstrategi, med hänsyn till vår globala strategi. Det kommer att innebära att utnyttja branschförståelse, insikter och kopplingar för att se till att vi servar poddlyssnare och skapare på det mest meningsfulla sättet.
Denna annons har nu tagits bort från Spotifys hemsida.
Streamingtjänsten, som har haft en stormig tid efter årsskiftet, väljer att inte kommentera kontoret i Moskva vidare trots upprepade frågor från Breakit.
UPPDATERAT: Enligt ett mejl från Spotify så sker det varken en expandering eller rekrytering i Moskva.
"Den platsannons som det refererats till var från oktober 2021 men låg kvar online. Det har alltså inte pågått rekryteringar under kriget, som vissa medier har rapporterat. Igår meddelades att kontoret i Moskva har stängt", skriver man i ett mejl till GAFFA.
LÄS OCKSÅ: Musikerförbundet riktar skarp kritik mot Spotify – "obegripligt"