GAFFA.se – allt om musik
TikTok växer så det knakar – både i popularitet men även i vad plattformen faktiskt är kapabel till. Nu tar den kinesiska videoplattformen steget ännu längre ut i musikvärlden.
Den oerhört populära videoplattformen TikTok har nu lanserat en distributionstjänst de kallar för SoundOn. SoundOn låter användarna ladda upp sin musik direkt till TikTok och utöver det också till plattformar som Spotify, Apple Music och Instagram.
– Vi gör det enklare för [oberoende artister, reds. anm.] att få ut sin musik på TikTok och vi kommer arbeta med dem för att mycket bättre förstå hur man når sin publik på TikTok. Genom SoundOn kommer vi att organisera ekosystemet av osajnade artister på ett sätt som inte existerar idag och som aldrig har funnits tidigare. Jag tror att det kommer att göra det lättare för artister att hitta sina fans och för etiketter och förlag att hitta dessa artister, säger plattformens Global Head Of Music, Ole Oberman, i en intervju med MusicBuisiness Worldwide.
SoundOn betalar under första året ut 100 procent royalties (90 procent därefter) till sina artister och är redan nu igång i USA, Storbritannien, Indonesien och Brasilien. TikTok menar också att de kommer stå till förfogande när det kommer till att hjälpa artister med både verktyg och support för att nå ut till största tänkbara målgrupp.
Kommer du använda TikToks hjälp för att nå ut med din musik?
LÄS OCKSÅ: Nyheter, intervjuer, listor, recensioner – till GAFFA Tech-sektionen