Streamingtjänsten överträffade sina användarmål för första kvartalet 2023, men intäkterna nådde inte upp till förväntningarna på grund av utmaningar inom reklamverksamheten.
Spotify meddelade att antalet aktiva månadsanvändare – både gratis och betalande – ökade med 22 procent jämfört med föregående år, till 515 miljoner. Detta drevs av stark tillväxt i både utvecklade och utvecklingsländer och nästan alla åldersgrupper.
Antalet Spotify Premium-prenumeranter ökade till 210 miljoner, en nettoökning med fem miljoner under kvartalet, vilket överträffade företagets förväntningar med särskilt stark tillväxt i Europa och Sydamerika.
De totala intäkterna växte med 14 procent till tre miljarder euro, detta på grund av osäkerhet kopplad till företagets reklamverksamhet. Spotify rapporterade en rörelseförlust på 156 miljoner euro för Q1, vilket var bättre än den förväntade förlusten på 194 miljoner euro.
Spotify förutser fortsatt tillväxt i användarbasen under Q2. Företaget förväntar sig att lägga till 15 miljoner aktiva användare per månad, för att nå 530 miljoner, och att vinna sju miljoner Premium-prenumeranter för att nå 217 miljoner i kvartalet fram till juni. Streamingtjänsten förutser Q2-intäkter på tre miljarder euro och en rörelseförlust på 129 miljoner euro.
I ett försök att minska kostnaderna meddelade Spotify i januari en personalminskning med sex procent, vilket motsvarar cirka 600 anställda. Företaget tog avgångskostnader på 41 miljoner euro i Q1 i samband med uppsägningarna.
.@Spotify's strongest Q1 since going public in 2018 and the second largest quarter of MAU growth in our history. Thank you to our teams worldwide for all you accomplished. More here: https://t.co/rkCQ3HWu43 pic.twitter.com/NC8FWGG4sR
— Daniel Ek (@eldsjal) April 25, 2023