Konsertarrangörerna Luger och Live Nation inför en ny typ av biljett – en "shufflebiljett" där man köper en slumpmässig konsertupplevelse. Initiativet ska locka fler unga att se livespelningar.
Den nya skrapbiljetten, också kallad "shuffle ticket" med inspiration från "shufflefunktionen" på spellistor, ska ge konsertbesökaren en slumpmässig upplevelse för två personer. Den kostar 300 kronor och konsertarrangörerna Luger och Live Nation släpper omkring tusen sådana biljetter i tre omgångar från den 25 januari.
– Vi vill få in unga som inte har fått chansen att uppleva live på grund av pandemin, och få dem att uppleva sin första konsert eller festival. Och den oväntade konsertupplevelsen kan också vara den bästa. Det är det vi ofta får höra, säger Emilie Olsson Lignell, projektledare och kampanjansvarig på Live Nation till TT.
Hon menar att biljettförsäljningen har ökat markant sedan pandemin, men att de ändå vill ge chansen till de unga som kanske inte upplevt sin första konsert eller festival.
Skrapbiljetten kan exempelvis ge dig en konsert med allt från The Weeknd, Louis Tomlinson, Maja Francis, Bruce Springsteen eller First Aid Kit och festivaler som Lollapalooza.
– Vi gör det också för att kunna visa på vår bredd – och hur många konserter det finns därute, säger Emilie Olsson Lignell till TT.