”För första gången representerar vi alla hörn av musikindustrin i en enad front för att motverka fusk inom musikstreaming."
Spotify och Amazon Music är två av streamingtjänsterna som gått samman i projektet ”Music Fights Fraud” för att minska problemet med manipulerade streams i musikbranschen, enligt DN.
”För första gången representerar vi alla hörn av musikindustrin i en enad front för att motverka fusk inom musikstreaming. Vårt uppdrag är att försäkra att den globala marknaden för streamad musik är rättvis och att alla medlemmar aktivt bidrar med lösningar i syftet att balansera dess verksamheter. Som en allians, hoppas våra medlemmar på att upptäcka, motverka, mildra och genomdriva anti-fusk-åtgärder, och därigenom komma närmre en industri där bedrägeri inte har ett utrymme”, skriver Music Fights Fraud i ett uttalande på sin hemsida.
Fler aktörer som engagerar sig i projektet är bland andra Empire, Distrokid, CD Baby och Symphonic.
I en intervju med Music business worldwide säger Charlie Hellman, vicechef för Spotifys globala musikavdelning, att det är viktigt för Spotify att utbetalningar görs till ”legitima artister för legitima strömningar.”
– Artificiell strömning är ett problem för hela industrin, säger Hellman till sajten.
LÄS OCKSÅ: ÖVER 100 ARTISTER FÅR BIDRAG FÖR ATT GE UT SIN MUSIK