Nyhet

Kritik mot Göteborgs jubileumsfestival – för få lokala artister

I helgen firar Göteborg 400 år med en stor musikfestival. Nu riktas dock kritik mot arrangörerna då inte "tillräckligt många lokala artister är inkluderade".

Göteborg firar sitt 400-årsjubileum med en gratisfestival i helgen. Bland artisterna på scenen märks band som Europe och Suede, men lokala stjärnor som Håkan Hellström, Miriam Bryant och Victor Leksell saknas. Kritik har riktats mot festivalarrangörerna för att de inte speglat den rika göteborgska musikhistorien i artistbokningarna, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sångaren Jim Jidhed, från bandet Alien, uttrycker missnöje över att festivalen inte inkluderar band som påverkat stadens musikscen. Han menar att festivalen misslyckats med att spegla Göteborg som en musikstad, och pekar på band som Nationalteatern, Attentat, Snowstorm och Motvind, samt hans eget band Alien, som exempel på band som förbisetts.

– Vilken annan dag på året som helst så förstår jag att ett band som Alien inte äger samma relevans längre. Men vi har en relevans när man firar ett jubileum och man pratar om den kulturella historien i Göteborg. Där tycker jag att det har skett en tankemiss av de som bokat, man har inte gått tillräckligt långt tillbaka kulturhistoriskt, säger Jim Jidhed till Göteborgs-Posten

Även om en del lokala band som Snowstorm, Attentat och Motvind uppger att de inte blivit tillfrågade om att delta i festivalen menar festivalbokaren Jessica Winnberg att de strävat efter att skapa en varierad lineup, och har försökt boka en blandning av göteborgska, nationella och internationella akter. Vissa av de önskade artisterna har inte kunnat bokas, men Winnberg betonar att festivalen lyckats samla ett brett spektrum av artister.

Även om festivalen fått kritik för att inte inkludera tillräckligt många lokala artister, påpekar Jessica Winnberg att det finns många göteborgsakter med i programmet. Bland dessa finns artister som José Gonzalez, Stefan Andersson, Yukimi Nagano och Ebbot Lundberg, som kommer att uppträda tillsammans med Göteborgs symfoniker. Dessutom framträder Gbg Allstars och ett reggaeblock med Daniel Lemma, Stina Velocette, Etzia och Hot This Year Band.

ANNONCE