Streamingtjänsten Spotify har lanserat ett nytt verktyg som gör det möjligt för artister att betala för att marknadsföra sin musik på appens startsida.
Den nya marknadsföringsfunktionen, som heter Showcase, tillkännagavs förra veckan, när Spotify delade ett inlägg på sin blogg där de bekräftade att de skulle erbjuda artister ett nytt sätt att nå potentiella lyssnare.
Funktionen fungerar genom att låta artisten välja en låt, en EP eller ett helt album som ska visas som en banner på appens startsida och rikta marknadsföringen till en specifik demografisk grupp av lyssnare.
Artisterna kommer sedan att kunna välja en rubrik för Showcase-bannern – för att ange om det är en ny utgivning, om de för närvarande är på turné eller om de för närvarande får mycket lyssningar – och den slutliga Showcase-rekommendationen kommer att visas som en banner längst upp på startsidan.
Streamingtjänsten har också påstått att användarna som ser en Showcase-banner är sex gånger mer benägna att lyssna, och att användarna kommer att kunna skapa flera kampanjer för samma utgivning.
"Artister och deras team vill ha ännu mer flexibilitet när det gäller att visa rätt musik för rätt fans vid rätt tidpunkt", står det i blogginlägget. "Oavsett om det handlar om att nå nya lyssnare med en trendig låt, engagera fans med ett jubileumsalbum eller rikta sig till tidigare aktiva lyssnare med en påminnelse om din turné."
LÄS OCKSÅ: Spotify testar ny funktion för offline-lyssnande