Nyhet

Musikbranschen växer efter pandemin – men hotas av AI

Den svenska musikbranschen har återhämtat sig efter pandemin, men framtiden är fylld av osäkerhet. Det uppger branschorganisationen Musiksverige som presenterar sin årliga statistik över branschens intäkter.

Arenakonserter hade ett särskilt framgångsrikt år 2023, med stora spelningar av internationella akter som Coldplay, Beyoncé, Metallica och Bruce Springsteen. Även den svenska biljettförsäljningen till konserter och festivaler ökade jämfört med 2022, enligt rapporten Musikbranschen I Siffror, som släpps årligen sedan 2009.

Strömmande musik har också fortsatt att växa, tack vare fler prenumeranter och högre priser på tjänsterna. Upphovsrättsliga intäkter inom musikbranschen ökade också.

Osäker framtid för strömmad musik


Samtidigt ser Musiksverige en osäker framtid, bland annat på grund av en avmattning inom strömmande musik på de större internationella marknaderna. Även konkurrens från AI-genererad musik pekas ut som en potentiell utmaning.

– Vi går in i lite mer osäker framtid med flera frågeställningar som vi i dag inte vet svaret på, säger Ludvig Werner, styrelseordförande för Musiksverige och vd för musikbolagens branschorganisation Ifpi Sverige.

LÄS OCKSÅ: Minskade anslag slår hårt mot Musiksverige – kulturhus och replokaler hotas


ANNONCE