Artister har blivit en viktig del av den amerikanska valkampanjen, men ett tydligt ställningstagande kan innebära risker för deras personliga varumärke.
Pressen inför USA:s kommande val ökar, och inte bara på kandidaterna Donald Trump och Kamala Harris – även på profiler inom musik och film som öppet stödjer olika politiska sidor.
Många artister och skådespelare deltar aktivt genom att prata, uppträda och skriva inlägg på sociala medier för att stötta sin kandidat eller uppmana sina fans att rösta.
Trumps kampanj har draghjälp av namn som Kid Rock, Amber Rose och Dennis Quaid, medan Beyoncé, Samuel L. Jackson och Bruce Springsteen stöttar Kamala Harris.
Enligt SVT:s USA-korrespondent Sofia Yohannes kan kändisars engagemang påverka väljargrupper som är osäkra eller ännu inte har bestämt sig, särskilt de som ser upp till dessa offentliga personer. Kändisar spelar också en viktig roll i att nå yngre väljare, som ofta hämtar sin information om politik via sociala medier.
Margo Gordon, som arbetar med politiska kampanjer, påpekar att sociala medier har gjort det vanligt för fans att vilja veta var deras favoritkändisar står politiskt.
– Det finns ett slags parasocialt förhållande när det gäller allmänheten och kändisar, där människor känner sig berättigade att veta vad kändisarnas personliga övertygelser är. De vill veta att det resonerar med dem, och det är därför de följer dem, förklarar hon för SVT Kulturnyheterna.
Men ett tydligt ställningstagande kan innebära risker för kändisens personliga varumärke. Gordon menar att om en kändis tydligt lutar åt höger eller vänster kan det påverka deras image negativt – och därmed hota deras inkomstkällor.
Artisten Chappell Roan är ett exempel på en offentlig person som visat sitt politiska engagemang men också uttryckt frustration över partipolitiken. På Tiktok har hon berättat att ingen av partierna enligt henne är tillräckligt starka i frågor om HBTQ-rättigheter och Palestina, men att hon ändå kommer att rösta på Kamala Harris.
LÄS OCKSÅ: Lady Gaga och Katy Perry deltar i Harris sista valkampanj