Nyhet

Musikförsäljningen slår rekord – men artister tjänar mindre

Trots en kraftig ökning av musikförsäljningen i Storbritannien under 2024 tjänar många artister fortfarande betydligt mindre än genomsnittslönen.

Nya siffror visar att musikförsäljningen har nått sin högsta nivå på 20 år, men artister i Storbritannien fortsätter att tjäna långt mindre än den genomsnittliga lönen, rapporterar NME.

Enligt den senaste statistiken från Digital Entertainment And Retail Association (ERA) har både antalet streamingabonnemang och försäljningen av fysiska musikformat fortsatt att öka under 2024. Totalt uppges konsumenter ha spenderat 2,4 miljarder pund på musik de senaste 12 månaderna.

Tidigare låg toppnoteringen på 2,2 miljarder pund år 2001 när CD-försäljningen var som störst. Ökningen under det gångna året beror främst på fler prenumerationer på streamingtjänster som Spotify, Apple Music och Amazon Music, där digitalt lyssnande står för nästan 85 procent av den totala försäljningen.


LÄS OCKSÅ: AI hotar musikers inkomster – kan förlora en fjärdedel på fyra år

Fysiska försäljningar har också sett en stadig ökning, och marknaden för vinylskivor växte med 10,5 procent under året, vilket motsvarar 6,7 miljoner sålda skivor och en intäkt på 196 miljoner pund. CD-försäljningen genererade 126,2 miljoner pund med cirka 10,5 miljoner sålda album. Bland de mest sålda albumen återfinns Taylor Swifts The Tortured Poets Department (783 820 sålda kopior) samt Sabrina Carpenters Short N’ Sweet och Charli XCX:s Brat.

Kim Bayley, vd för ERA, kallade 2024 för ett "fantastiskt år" för musiken och påpekade att siffrorna visar på en kraftig ökning jämfört med för tio år sedan, då de inspelade intäkterna från musik i Storbritannien låg på 1,03 miljarder pund.


Trots den positiva utvecklingen för musikförsäljning finns en dyster verklighet för många artister. Enligt Musicians Union tjänar nästan hälften av alla yrkesverksamma musiker i Storbritannien mindre än 14 000 pund om året.

– Tyvärr är det inte många musiker, artister och låtskrivare som får ta del av den här boomens fördelar. De står inför flera problem, bland annat höga levnadskostnader och turnékostnader, minskande offentlig konstfinansiering, problem med turnéer i EU efter Brexit och, inte minst, får de inte sin rättvisa andel av streamingintäkterna, säger fackförbundets generalsekreterare Naomi Pohl till NME.

LÄS OCKSÅ: Jämställdheten i musikbranschen försämras


ANNONCE