Nyhet

Coca-Cola och Universal startar nytt skivbolag

Två globala jättar går samman för att hitta nästa generations musikstjärnor.

Coca-Cola ger sig nu officiellt in i musikbranschen med lanseringen av Real Thing Records – ett nytt skivbolag i samarbete med Universal Music Group.

LÄS OCKSÅ: Zara Larsson överraskade studenter – dök upp på flak

Bolaget presenterar sig som genreagnostiskt och ska fokusera på autentiska röster snarare än specifika musikstilar, rapporterar Digital Music News. De första artisterna i stallet är Max Allais – med rötter i Frankrike och Nya Zeeland – samt Aksomaniac, en indisk singer-songwriter och producent som blandar jazz, R&B och traditionell carnatic-musik. Båda artisterna är redan knutna till olika avdelningar inom Universal och får nu ytterligare draghjälp genom Coca-Colas globala nätverk.


– The Coca-Cola Company har ett starkt arv präglat av djupa mänskliga kopplingar och kulturell resonans. Vi har bidragit till att bryta barriärer och föra människor samman över gränser och generationer, säger Joshua Burke, global chef för musik och kultur på Coca-Cola, enligt Digital Music News.

Han fortsätter:

– Real Thing Records är skapat för att frigöra en ännu större potential – för artister, fans och våra varumärken. Här driver kreativiteten tillväxten, och samspelet mellan vårt nätverk och globala musikpartners skapar ett värde som är större än summan av delarna. Vårt mål är att låta artisterna stå i centrum och ge dem frihet att utveckla sin identitet – med stöd av global räckvidd och expertis.


Skivbolaget blir en förlängning av Coca-Colas mångåriga engagemang i musik och popkultur – från sponsoravtal till stora samarbeten – men nu som en verklig plattform för artistutveckling. Enligt Burke är satsningen tänkt som en långsiktig investering i både artister och musikfanskultur.

LÄS OCKSÅ: Fyra av tio vill öka det offentliga stödet till kulturen

Den här artikeln publicerades ursprungligen på GAFFA Danmarks hemsida och har översatts till svenska av GAFFA Sverige.


ANNONCE