Nyhet

Norska bandet tar strid om sin hitlåt

Nära 40 år efter genombrottet vill A-ha skydda sin mest kända låttitel från otillåten kommersiell användning.

Den norska popgruppen A-ha har ansökt om att varumärkesskydda titeln på sin genombrottslåt Take On Me, rapporterar tidningen VG. Ansökan omfattar över 200 produktkategorier – från badkläder och appar till smycken, leksaker och julpynt.

Låten släpptes 1985 och blev gruppens internationella genombrott. Den används fortfarande frekvent i tv-serier, filmer och reklam, och har i dag nära sex miljarder strömningar globalt.

Enligt bandets representant Harald Wiik hörs låten i olika medier mellan 50 och 100 gånger per år.


Wiik säger att det finns en växande kommersiell efterfrågan på att använda uttrycket Take On Me, ibland utan att ersättning betalas. Gruppen vill nu få större kontroll över hur titeln används i marknadsförings- och varumärkessyfte.

LÄS OCKSÅ: Kaj får konkurrens – sämre odds inför Eurovision

ANNONCE