Konsertrecension

The Bear Quartet: Strand, Stockholm

The Bear Quartet

Strand, Stockholm

Nya låtar med The Bear Quartet på Strand. Väldigt modigt men tyvärr oengagerat.

Sin anti-inställning trogen gör The Bear Quartet för andra året i rad en spelning där bandet enbart spelar låtar från en kommande skiva. Med andra ord känner en stor del av publiken antagligen inte till en majoritet av materialet. Förra året verkade en del personer ha missat att det var under de villkoren som de gick och såg bandet men i år kan den utglesnade publiken vara ett tecken på att lika många inte är beredda att ta risken att betala för något okänt. Trots det får publiken (som ändå är ganska stor) beröm av en för dagen relativt skäggig Mattias Alkberg som är glad att publiken vågat ta sig dit.

En spelning under de här villkoren får också en bieffekt, nämligen att det till en viss grad också blir en recension av det nya materialet. Jämfört med hur stora kliv bandet tidigare har tagit mellan sina skivor är det ett ganska litet steg som de har tagit den här gången. Det är snarast ett förfinande, en utveckling av senaste albumet 89. Det är fortfarande upphackat i en blandning mellan bredbent rock (då bandet är som mest ointressant) och hypnotiskt krautstomp med melodier som sticker ut ibland. Då är bandet som bäst och visar upp en stark sida.

Men detta bitvis starka material framförs av ett band som är smått oinspirerade för kvällen. Det kan vara så att de enbart spelar sitt nya material för att väcka spelglädjen. Det syns tyvärr inte. Men till bandets favör och försvar finns det ändå ett viktigt påpekande, närmast ett ställningstagande mot den nya bakåtblickande trenden med att framföra klassikeralbum: mycket, mycket hellre ett band som söker sig vidare och vågar lämna det gamla bakom sig än rockdinosaurier som agerar parodier på sig själva.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.