Konsertrecension

Jonathan Johansson: Mejeriet, Lund

Jonathan Johansson

Mejeriet, Lund

Hårt arbetande musiker med utsökt resultat. Men människan då?

"Det är svårt att göra popmusik", konstaterar Jonathan Johansson från Mejeriets scen, ungefär halvvägs in i setet. Några i publiken reagerar med ett skratt, några med jubel och resten (majoriteten) undrar vad han egentligen pratar om. Efter något av de försiktiga jublen från publiken påpekar Jonathan Johansson att han är allvarlig och inte alls fiskade efter reaktioner.

Den scenen är väldigt talande för Jonathan Johansson. Han är allvarlig, helt enkelt (skulle du förresten kunna se framför dig hur någon kallar honom "Jonte". Känns lite svårt va?). Han är seriös med sin musik – för honom är det ett jobb. Publiken kan vara säker på att musiken och att spela live är något som verkligen har en betydelse. De personer du ser på scenen arbetar och de får fram utmärkta varianter av materialet från de två senaste skivorna (som är vad folk hört). Förutom någon enstaka liten miss är det kliniskt utfört. I vissa lägen är det en stor upplevelse att låta sig omfamnas av musiken.

Men det är också den där stramheten som i vissa lägen skapar en betänklighet. För Jonathan (och medmusikerna) kan ofta upplevas som väldigt karga och strama. Trots att texter och musik bär på tunga personliga drag är det svårt att live känna att man närmat sig honom som människa. Som yrkesarbetande musiker får du däremot en god uppfattning. Och när musiken strömmar ut som starkast verkar han också vara som nöjdast. Som mellansnackare skulle han däremot inte vinna många priser. Ganska talande. Svår att se personen, men uppgiften väl utförd.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.