Nu startar Upplev Norrköpings kampanj för livemusiken i sommar! Istället för att lyfta enskilda artister kommer headline för kampanjens festivalinspirerade utseende bestå av konsertserier och festivaler i Norrköping med omnejd. En häftig bredd av både musikgenrer och Norrköpings unika miljöer som skärgård, city, park och skog – även i grannkommunen.
Norrköpings nystartade destinationsbolag Upplev Norrköping satsar på en större sommarkampanj där de lyfter fram konsertserier och festivaler i Norrköping med omnejd. Kampanjidén bygger på att det är festivalerna som för första gången själva får fronta och vara "headline" – en homage till klassisk festivaldesign.
Kampanjen är ett samarbete mellan Upplev Norrköping och ett flertal konsertserier och festivaler som till exempel Hugo Parkfestival, Sommarhäng på Skrikhult och Musikkvällar i Arkösund.
– Riktigt kul att Upplev Norrköping uppmärksammar bredden i vår fina kommun. På Sommarhäng på Skrikhult erbjuder vi namnstarka artister i en unik miljö mitt ute i skogen. Under sommaren har vi Doug Seegers, Sator Trio, Billy Opel, Svenne-Rubins, Pernilla Andersson, Steve´n Seagulls, Lisa Miskovsky, Staffan Hellstrand och Louise Hoffsten. Välkomna till skogarna i Svärtinge, säger Olof Wikström, Skrikhult Production.
En nyhet är att kampanjen även lyfter hårdrocksfestivalen Skogsröjet som ligger i Rejmyre vilket är i Finspångs kommun. Anledningen till det är att arrangören har bussar dagliga bussturer till Norrköping samt samarbeten med hotellen i Norrköping.
– Vi på Skogsröjet är väldigt tacksamma att få vara del i den här kampanjen. Det är stort för oss som ideell arrangörsförening att få hjälp att synas och vara del av något om vi inte själva har ekonomiska muskler eller tid till att göra. Vårt fokus ligger ju på att göra ett så bra evenemang som möjligt för våra besökare. Det här initiativet till Scensommar känns viktigt och rätt då det visar vilken bredd på evenemang som arrangeras i Norrköpingsområdet. Hoppas vi ses på Skogsröjet i sommar, säger Stefan Englund en av Skogsröjets grundare.
– Norrköping med omnejd har under sommarmånaderna ett brett och diversifierat utbud i park, city, skärgård och skog. Det vill vi spegla i denna scensommar-kampanj. Målet är att öka antalet besökare till Norrköping och på så sätt öka beläggningen på hotell och restauranger i hela Norrköping med omnejd, säger Martin Roos, VD, Upplev Norrköping.