Att använda Tamron är helt bekymmersfritt

I mer än 70 år har Tamron levererat kvalitetsoptik till rimliga priser, kompatibla med de största tillverkarnas kamerahus. Tamron erbjuder stora sortiment, från vidvinkel till teleobjektiv, som används flitigt både av amatörer och proffs inte minst inom konsertfotografering.

GAFFA har pratat med Focus Nordic-ambassadören Kenneth Sporsheim om de största fördelarna med Tamrons objektiv. Hans egen jakt på den perfekta optiken började i en källare i Norge.

– Jag var snickare och eftersom jag tycker om att jobba kreativt så bestämde jag mig för att bli inredningsdesigner. Då köpte jag en kamera för att ta före- och efterbilder på mina projekt. 2008 var det några kompisar som skulle ha en releasekonsert för sin debutskiva och de frågade om jag ville ta några foton. Jag satt många dagar på Google och Youtube för att lära mig tips och tricks, och när jag väl var på konserten var det något som vaknade inom mig. Jag hade aldrig känt en sådan glädje förr.

Därefter gick det snabbt, och plötsligt var Kenneth en av Norges flitigaste konsertfotografer.

– Det visade sig att den ena gitarristen jobbade som musikjournalist för ett webbmagasin som behövde en fotograf, och på så sätt fick jag in foten. Jag fick ta allting i Trondheim, 2009 fotade jag 257 konserter på ett år. 2012 plockades jag upp av Metal Hammer när de etablerade sig i Norge, och några år senare var jag en av deras huvudfotografer. Därefter samarbetade jag med Norges största radiokanal inom rock och metal, Radio Rock, och vidare till deras ägare Bauer Media. Nu gör jag porträtt, pressbilder och allt möjligt för dem in-house. Det är lustigt att tänka på att hela min karriär började i en källarlokal i Trondheim.

När det kommer till musikfoto föredrar Kenneth idag arenakonserter, och framförallt är det hårdrock och metal som lockar.

– Metal är kul för det är en större utmaning. Det är mer skiftningar i ljuset, mycket pyro och rök. Inget illa om Taylor Swift eller de som fotar hennes konserter, men hon har så perfekt ljus att man knappt behöver veta vad man håller på med. Jag älskar att fotografera Sabaton, de har mycket rekvisita på scenen och massor av pyro. Även Ghost är helt fantastiska att fota.

Kenneth återkommer flera gånger till det han tycker är den största fördelen med Tamron, nämligen mycket kvalitet för pengarna.

– Optik är det viktigaste för en fotograf. Jag brukar säga till nya fotografer att man kan ha ett lite sämre kamerahus men så länge man har bra optik får man skarpa bilder. Det blir som att sätta en Ferrari-motor i en Volkswagen, och hellre det än tvärtom. Jag använder en Sony-kamera och uppskattar verkligen Tamrons objektiv för deras höga prestanda. De levererar imponerande skärpa och har en snabb, pålitlig autofokus, vilket gör dem mycket användbara i allt från vardagsfoto till krävande konserter. En av mina favoritbilder någonsin – en livebild på Rammstein – är faktiskt tagen med ett Tamron-teleobjektiv. Den printades i formatet 2,6 x 1,5 meter och såg fortfarande fantastiskt skarp ut, vilket vittnar om kvaliteten på deras objektiv.

Tamron är kända för sina innovativa zoomobjektiv och har dessutom flera fasta objektiv att välja mellan. Deras breda utbud av brännvidder och kompatibiliteten med de flera olika kameror gör dem perfekta för konsertfotografering oavsett om du står på en stor arena eller i en liten källarlokal. För att verkligen uppfatta de små skillnader som finns gentemot betydligt dyrare alternativ måste man oftast zooma in väldigt mycket och gå ner på pixelnivå, vilket visar hur bra Tamron-objektiven faktiskt presterar.

Tamron tillverkar objektiv för flera av de stora kameramärkena, bland annat Sony, Canon, Nikon och Fujifilm, och kombinerar hög prestanda med ett attraktivt pris. Jag använde själv Tamron-objektiv till min Canon-kamera i flera år och var mycket nöjd med resultatet. Ett av mina absoluta favoritobjektiv är Tamrons 35–150 mm, vars flexibla brännviddsomfång sträcker sig från vidvinkel till tele. Flera fotografer överväger till och med att byta till Sony enbart för att få tillgång till just detta objektiv.

Tamron erbjuder också ett otroligt teleobjektiv på 150–500 mm, som levererar imponerande skärpa oavsett om man fotar djur eller konserter. Några av mina bästa bilder – bland annat på Rammstein – är tagna med det objektivet. De har dessutom en utmärkt vidvinkel på 17–28 mm som passar perfekt för festivaler och större arenor, samt en ”normalzoom” på 28–75 mm och en telezoom på 70–180 mm. Jag kallar de tre sistnämnda för ”The Holy Trinity” eftersom de täcker allt man behöver när det gäller olika brännvidder, och tillsammans kostar de ofta mindre än ett enda originalobjektiv.

Att fota med Tamron är överlag väldigt smidigt: den snabba autofokusen, den skarpa optiken och det totala helhetspaketet är svårt att överträffa, särskilt när man ser till vad man faktiskt får för pengarna.

ANNONCE