JBL - en ljudlig resa under 75 år

JBL har legat bakom en rad revolutionerande ögonblick inom ljud och förstärkning under tre fjärdedelar av ett århundrade. Senior Director of Sales Søren Majlund tar oss med på en galen resa inom ljud, design och entusiasm från 1920-talet till nutid och även en liten blick in i framtiden. Häng på!

Pianisterna blev arbetslösa 1928 då ljudet kom till biograferna. Hollywood blomstrade på 30- och 40-talen när tal, bild och ljud smälte samman till en högre dramatisk helhet (föreställ dig Borta Med Vinden utan stråkar!. George Martin revolutionerade producentyrket med The Beatles på 60-talet. Jimi Hendrix inledde stadion-rock-eran på Woodstock 1969. Grateful Dead tog konsertturnérna till en ny nivå under 70-talet, George Lucas revolutionerade biograffilmen till en audiovisuell totalupplevelse under 80-talet, surroundljud tog ljudmagin från biografen hem till vardagsrummen i slutet av 90-talet. Apple satte nya standarder med iPoden på 00-talet.

Allt detta stämmer men kan också sägas om JBL som faktiskt gjort – och gör – alla dessa saker möjliga. JBL har legat bakom de flesta innovationer och nya plattformar inom ljudets moderna historia; utomhus, på biografer och konserter, på fotbollsarenor, hemma och när du är "on the go".

Idag erbjuder JBL ett brett utbud av hörlurar, öronsnäckor och partyboxar med hög ljudkvalitet på en prisnivå som också inkluderar gemene person.

JBLs hemliga museum

Senior Director of Sales Søren Majlund tar entusiastiskt emot oss på det danska huvudkontoret i Nordsjälland likt en sjuårig unge i en godisaffär. Allt andas ljud och historia som tyvärr inte går att göra rättvisa via dessa spalter.

gallery_large

Paragon 1957

På kontoret lanserades ursprungligen  JBL Paragon 1957, en gigantisk stereomöbel med inbyggd högtalare, som på sin tid kostade som en vanlig gård. Av en ren slump dammades denna pjäs av från ett rökigt gods i Christinehamn och den historiska ljudmöbeln är nu fullt återställ. Majlund har sedan upptäckten avvisat en strid ström av lukrativa erbjudanden och denna artefakt står därför kvar på kontoret, fullt fungerande och spelar musik. Så väl mottagna med ljud och anekdoter blir vi inbjudna till det "hemliga" JBL-museet intill. Detta är en galen resa inom ljud, teknik och design genom 75 års tid; ett mecka för både hifi-entusiasten som historikern. Det är nästan som om enskilda föremål "talar”  högt och tydligt. En berättelse från stumfilmens krönta dagar för det världsomspännande företaget inom alla plattformar inom ljud och design, som JBL är idag.

gallery_large

Senior Director of Sales Søren Majlund

– JBL firar nu 75-årsjubileum som företag men i själva verket sträcker sig historien längre tillbaka. James B.Lansings arbete gjorde det till att börja med möjligt att i biosalongerna höra vad som pågick på duken, och fram till 30-talet det gick fort. JBL spelade en stor roll i Hollywoods utveckling från 30- och 40-talen. I början pratades det om gigantiska ljudkonstruktioner men efter hand byggdes de även för mindre lokala biografer som med tiden banade väg för modeller konstruerade för människors hem. Under 40- och 50-talen tar det verkligen fart med studiomonitorer ämnade för ljudstudior och generellt sett har JBL alltid varit nära förknippade med utvecklingen inom bio, studio och senare arenor.

Abbey Road och 60-talet

Majlund berättar:

– Kalifornien var marknadsledare inom professionella ljudstudior under övergången till 60-talet, men en dag kom en engelsk herre på besök på västkusten. I slutet av 50-talet besökte Sir George Martin ett antal studior i Los Angeles. Han blir väldigt exalterad över vad
han hör och JBL-högtalarna D50SM blir grundelementet i byggandet av Abbey Road Studios i London och det som hjälper till att forma det unika Beatles-soundet – ända tillbaka från Love Me Do och Please Please Me.

gallery_large

JBL D50SM

I Takt med att gigantiska klassiker spelas på JBL-högtalare världen över och parningen med Hollywood och filmindustrin fortsätter växer konsumentmarknaden. Det är en boom på 60-talet, tonåringen är ett koncept, och stereoljudet sprider sig.

– Stereo-eran är igång. Det är högtalare i kombination med förstärkare, skivspelare och så vidare. Vi pratar högtalare för konsumentbruk i alla möjliga nyanser, stilar och läckra färger. Men det förblir relativt dyrt för genomsnittskonsumenten. Stereosystemet som rack blev mer allmänt förekommande på 70-talet. JBL har sedan länge varit uppdelat i två avdelningar, en för professionellt bruk och en för konsumtion – men alltid med fokus på kvalitet. 

Varumärket har alltid stått för kvalitet och Majlund fortsätter:

– Ursprungligen har proffsavdelningen varit större än konsumtionen, men balansen har skiftat. 1972 lanserade vi milstolpen L-100 högtalare. Det kostade motsvarande en genomsnittlig månadslön för en fabriksanställd. Men för den som behöver höra de stora nya skivorna som Pink Floyds Dark Side Of The Moon var ljudupplevelsen helt avgörande. Ljudet kom hem till folket och konsumenterna, vilket illustreras av sloganen "Pro Sound comes home".

Woodstock – stadionrocken är född

JBL har alltid haft ett nära samarbete med musikaktörer i alla genrer men alltid stått extra stark i rockhistorien, förklarar Majlund som fortsätter ta oss igenom JBLs magiska resa.

– JBLs verkliga varumärke är riktig rock'n'roll baserat på mantrat: det musiker hör när de spelar in verken är ljudet som återges hemma i vardagsrummen. Detta är en viktig orsak till det nära samarbetet mellan JBL och ledande musiker genom årtionden.

1969 kom en festival som totalt förändrade ljudbilden.

– Woodstock i augusti 1969 födde stadionrock. Mer än någon personifierad av Jimi Hendrix. Nära 500 000 personer samlades på en plöjd åker där 100 000 förväntades. 

Men vad var då JBL:s roll här?

– Det var vårt ljudsystem. En opolerad återgivning för publiken av vad man kunde höra på scenen. Det hade aldrig hänt i den skalan tidigare. Woodstock var kaotiskt, potentiellt farligt, men också helt banbrytande. Stadionrocken föddes den helgen, under samma månad som den första människan satte sin fot på månen, det är galet att tänka på.

gallery_large

Star Wars och George Lucas

I det hemliga museet rör sig snacket fram till 80-talet. Konfirmanderna får nu stereoställ eller
bidrag till den större och dyrare anläggningen och folk går nu på bio tack vare ljudet snarare än bilden.

– JBL har många högtalare till vardagsrummet, men Pro-divisionen är ändå betydligt större än förbrukningen; människor går nu specifikt till teatrar som är THX-certifierade och godkända av George Lucas, för att se och höra ET, Star Wars och liknande under bästa möjliga ramar. Ljudet kommer från JBL-högtalare. 

Stadiumrocken har sin peak och 80-talet är om något känt för det fantastiska ljudet. Spolar man fram till 90-talet är det JBL-system som låter när exempelvis 43 000 personer ser Michael Jackson på Gentofte Stadium 1992. Metallica, Dire Straits, Genesis, AC/DC och många fler drar alla nytta av JBLs tjänster. Publiken flockas.

gallery_large

En hel generation förlorade på ljudgolvet

– Från slutet av 90-talet och in på 00-talet sker enorma tekniska framsteg som både påverkar, inkluderar och modifierar JBL. Surroundljudet utvecklades på allvar under åren 1996-98, professionellt vad gäller hemmabio – starten på de kompakta systemen för konsumtion. 

Under en period av ungefär ett decennium har CD:n tagit över LP:n, DVD:n ersätter VHS:en, fildelning och digital nedladdning ser dagens ljus. Internet revolutionerar allt, inklusive mp3-filen.

– En hemsk tid, en hel generation vande sig vid eländigt ljud. Vi förde dock en bra kamp för kvalitet, även med kompromissat och ändrat fokus. Genom samarbetet med Apple var vi involverade i produktionen av iPods från starten 2003, vilket var en stor försäljningsframgång. Plötsligt kunde du ha 1000 musikstycken i fickan – det var en revolution. Men det är långt kvar till det bra ljudet, något som fortfarande gäller för de flesta streamingtjänsterna idag.

Kvalitet och konsumtion

Søren Majlund ser 00-talet som en tid då JBL tappade en del av sin identitet som den självklara garanten för kvalitet, men också som en period då varumärket blev riktigt starkt på konsumentmarknaden, något som underhållits och utökats sedan dess. JBL är ett av flera varumärken under HARMAN International och 2012 beslutade koncernen att stärka JBL:s världsdominerande position inom vissa kategorier. Søren Majlund berättar om JBL idag.

– Vi är nu väldigt starka inom hörlurar, bärbart ljud, soundbars och partyboxar; det bra ljudet är förstärkt. JBL har funnits där i generationer och kan idag vara med dig var som helst. Det är till priser där människor kan vara med, men där du också kan uppgradera till det helt unika och exklusiva. Vi har båda för konsumtion, "Bekvämlighet" och superlyx, beroende på plånbok, intressen och behov. Vi är med hela vägen, men kommer inte kompromissa med vilka vi är. Sammanfattat i slogans som "DareToListen", "Vi är där du är ”och” More Music, More Fun ”. Konsumtionen är nu vår i särklass största avdelning, inte minst sedan pandemins intåg hade det varit brutalt för Pro-avdelningen. Alla större offentliga evenemang stängdes av, men den delen är på väg upp igen. Det är många spännande saker på gång. Vi har varit där så länge folk kan minnas, vi förblir garanter för kvalitet för alla och fortsätter att utveckla oss över tid och är stolt över positionen som "People's brand".

gallery_large

________________________________

JBL - Utvalda milstolpar

1928: Skänker ljud till stumfilmen

1934: Vinner Oscar för ljudutveckling och revolutionerar Hollywood på ljudsidan

1960-talet: Abbey Road Studios i London, där Beatles spelar in, är baserad på JBL-högtalarna D50SM

1969: Jimi Hendrix och flera andra spelar inför en halv miljon människor under tre dagar på JBL-anläggningen i Woodstock

1972: L-100-högtalaren introduceras

1973: Grateful Dead-turnéer med 588 JBL-högtalare. En produktion som väger 70 ton.

1983: THX-certifierade biografer godkända av George Lucas tar ljudet, levererat av JBL till en ny nivå

1996-98 Surround Sound sätter nya standarder för hemmabio

2003: I samarbete med Apple ansvarar JBL för ljudet från den första iPoden (och efterföljande modeller) på marknaden

2022: Superbowl-ljudet tillhandahålls av JBL under paus-showen med Eminem, Dr. Dre, Kendrick Lamar, Mary J. Blige, 50 Cent och Snoop Dogg.

JBL-fakta

– JBL-högtalare används idag på mer än hälften av världens biografer, idrottsarenor och
musikställen

– Med mer än 100 miljoner sålda bärbara högtalare är JBL den ledande aktören på
världsmarknaden

– JBL är det snabbast växande hörlursmärket i världen

– JBL har samarbetat med ett stort antal artister som Elvis Presley, Rat Pack, Cream, Paul
McCartney, Led Zeppelin och The Who

– JBL har lagt grunden för invigningsceremonier av flera amerikanska presidenter

– JBL är ljudsystemet på många idrottsarenor, som Arsenals hemmaplan Emirates i London