REPORTAGE: Ny internationell svensk stjärna lättar ankar i Hamburg

REPORTAGE: Ny internationell svensk stjärna lättar ankar i Hamburg

”Det finns en krog vid Elbes kaj
I St. Pauli stad, bland ilandflutna vrak
Här hänger vi som har mönstrat av
Här hänger vi och kramar våra glas
Folk ifrån syd, och folk ifrån nord
Rund um die uhr, rund um die uhr”

Hamnstaden Hamburg, stadsdelen St Pauli. Centrerat runt den långa gatan Reeperbahn är det här nöjeskvarter i mänsklighetens skuggsida. Strippklubbar vägg i vägg med kasinon, teatrar och konsertlokaler. Det var här The Beatles formades till musiker och lade grunden för sin karriär. I vår tid liknar den söliga blandningen av öppen prostitution, döner kebab, knark och lageröl något man känner igen från tidiga Turbonegro-dokumentärer.

Det finns även svenska musikaliska skildringar av området. Gruppen Sällskapet med Joakim Thåström på sång beskriver i lågmälda suggestiva låten Nordlicht hur man tar sig till den lilla avsides krogen med samma namn:

Om du nån gång vill komma hit, hör på min sång ska jag berätta vad jag nästan aldrig berättat för nån
Ta U-bahn och stig av vid Millerntorplatz
Rulltrappan upp till dit där Bismarck står givakt
Passera förbi Astras gamla bryggeri
Gå längst ner för gatan där hororna skriker ut sitt pris
Sväng upp till vänster, till kyrkan fast mittemot
Precis där ja just det, där ligger vår krog”


I den här miljön har Reeperbahn Festival hållits årligen ett veckoslut under tio år på stadsdelens klubbar. Inne på vackra St. Pauli Theater berättar festivalarrangören att man vill skapa ett pris inspirerat av filmbranschen, ett pris som är skapat för att vara en internationell kvalitetsstämpel, en guide för både bransch och publik att finna nya talanger samt att ge dessa en skjuts i den internationella karriären.

Åtta till antalet är de nominerade akterna, och de kommer från Australien, USA, Storbritannien, Färöarna och från Sverige i form av streaming-sensationen Albin Lee Meldau.

Alla de nominerade finns i publiken och presenteras med videor skapade för ändamålet som projiceras på teaterns scen. Unga brittiska råa rockbandet Shame, som sitter bredvid mig, skrattar ihjäl sig när de presenteras med en klyschig video.

– Intelligent pop and now from The Streets of London … Shame, imiterar en i bandet i videons speakerröst.

Legendariska producenten Tony Visconti (David Bowie, T-Rex, Morrissey med flera) leder en jury, där även Anna Ternheim ingår, som är influgen för att utse vinnaren av Anchor Awards 2016. Artisterna ska bedömas utifrån sina ordinarie framträdanden på festivalen till Viscontis lycka, ”I hate Spotify” säger han på scenen och följs av musikbranschåhörarnas nervösa skratt.

Så när svenske artisten Albin Lee Meldau sent på torsdagskvällen går ut på scenen på Imperial Theater inför sittande publik, ska han alltså inte bara övertyga den vanliga publiken utan också förtjusa den namnkunniga juryn och deras kriterier.

Men först ska den elfte upplagan av Reeperbahn Festival avverkas. En festival som gått från 9 000 besökare till över 30 000. Några av årets svenska artister är Anna Ternheim, Ebbot & The Indigo Children, Daniel Norgren, Tiger Lou, EF och Naomi Pilgrim. Headliners som Wild Beasts, Peter Doherty (inställt), Biffy Clyro, Frances är också bokade.

På lördagen har alla nominerade gjort sina framträdanden under festivalen. När jag stöter på en svensk musikbranschpersonlighet uttrycker denna undrande när jag säger att jag ska på utdelning av The Anchor ikväll:

– Vilken Award?

”Nordlicht, Nordlicht
I St. Pauli stad, bland ilandflutna vrak
Nordlicht, Nordlicht
I St. Pauli stad, i St. Pauli stad”

På gatan Große Freiheit susar Joakim Thåström förbi i det förväntansfulla kvällsvimlet från Nordlichts håll upp mot Indra Club där The Beatles 1960 gjorde sina första husbandsjobb i Hamburg.

Jag är på väg mot utdelningen av The Anchor. Ceremonin drar igång 32 minuter efter utsatt tid i den nu heta St. Pauli Theater. Har juryn svårt att enas tro?
Men när ögonblicket väl kommer säger Tony Visconti att den första vinnaren någonsin är ett majoritetsbeslut.

– Vi har hittat en enastående vinnare i Albin Lee Meldau. Han är konstig och hans unikhet är uppfriskande. Vi ser fram emot att följa hans karriär.

– How does the Swedes do it? säger brittiska galavärden Kylie Olsson.

– Well, säger Tony Visconti, det är mörkt åtta månader om året, de har inget annat att göra.

Göteborgaren Albin Lee Meldau, som valt att ta sina artistbilder på Ölhallen 7:an i hemstaden, tar lyckligt men omtumlat emot priset. Han säger att han varje dag går in på Spotify och kollar hur många streams han har.

 – Och jag har tolv miljoner, men är lite trött på Lou Lou så jag ska spela mitt kommande släpp Blood Shot för er istället.

Jag lämnar St. Pauli Theater under de sista tonerna av låten, när applåderna tar vid. Ute på Reeperbahn är det lördagsnatt, festande människor, guidade Beatles-turer, prostituerade, ölen och historierna flödar. Inga vinnare utses men nya artister formas. En ny svensk stjärna har fått en skjuts på den internationella musikscenen.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA