x

INTERVJU: "Musiken är magisk och tragisk på samma gång"

INTERVJU: "Musiken är magisk och tragisk på samma gång"

Hanna Lindgren går under artistnamnet Constine och producerar mörka beats. Med ett eget skivbolag bakom sig märks det att drivet är stort. Vi ringde upp för ett snack om DIY, om musiken, dess uttryck och om kreativiteten bakom.

Du är ju en så kallad DIY-artist, vad menas med det nu för tiden?

– I stora drag är jag en DIY – do it yourself som gör allt själv men med a little help from my friends så att säga. Jag har proddat alla mina låtar själv, men även fått hjälp av Jakk Who.

Varför är det viktigt att vara självständig?

– För mig är det otroligt viktigt att ha total kontroll över mitt eget skapande, för att kunna ha kontroll över min egen kreativitet, då blir man av med alla begränsningar. Jag har skrivit musik väldigt länge och när jag började tänka att ”nu vill jag göra detta mer” än bara i kammaren så att säga, då visste jag inte ens vad en producent var, men ville inte nöja mig med bara gitarr och keyboard.

– Jag insåg ganska snabbt att om jag vill komma åt det jag vill komma åt behövde jag göra det själv. Alla producenter jag jobbat med är verkligen jätteduktiga men när jag kommit på min ljudbild gick jag på massa möten med bolag och tänkte ”vad är det jag egentligen behöver hjälp med? Jag behöver kontakter, det är det jag inte sitter på. Är jag redo att ge bort så mycket procent och inflytande till ett bolag?” Och nej det är jag inte redo att göra, så då skapade jag mitt eget bolag (O:KTO Records) och hyrde in ett PR-bolag som fick hjälpa mig med det.

Hur känner du kring dagens musikbransch?

– Jag tänker att vi är i en utveckling som är mot det positiva, att exempelvis skivbolagen får mindre makt, att det är möjligt att vara en DIY-artist. Vi börjar uppmärksamma vilka som sitter på den faktiska makten, ska vi ha det så? Det känns som att vi är på väg mot någorlunda rätt håll. Vi artister har mer att säga till om nu men vi borde ha än mer att säga till om.

Men vem är Hanna, om en ser bortom dig som artist?

– Alltså jag går mycket hand i hand med mig som artist. Det är viktigt för mig att det är så genuint som möjligt för att det ska blir bra. Det är Hanna som genomsyrar Constine. Jag är i stort behov av att ha kontroll, ta beslut, eller att förstå vad andras beslut baseras på. Jag är väldigt driven i mycket, vilket jag är väldigt mån om.

– Kommer från Luleå och har bott i Stockholm sen sju år. Trivs bra och har nog ingen plan på att flytta tillbaka.

Berätta om senaste singelsläppet Never.

– Hade det inte varit för Never hade jag kunnat säga att jag aldrig skriver utifrån mig själv – men denna låt är det mest personliga jag skrivit, tillägnad min mamma. Det handlar om att hålla upp en fasad – låtsas om att allt är frid och fröjd – men att livet kommer ikapp en – att när det sker så sker det hårt. Den har fungerat som en ventil för mig själv men jag har insett nu när jag kört den live att många känt igen sig i den.

Intervjun fortsätter under låten.

Får känslan av att musiken är ett sätt för dig att ge uttryck för livets olika faser?

– Det har du uppfattat ganska korrekt. Bortsett från Never, att jag inte skriver utifrån mig själv, påverkas jag ändå av livets faser, det som sker.

– Även om jag inte skriver utifrån mig själv, så "art never comes from happiness” – det kanske är en kliché men skulle aldrig kunna skriva musik när det som nu varit 26 grader varmt ... Jag inspireras av mycket som sker runt omkring, när jag lyssnar igenom det jag skrivit är det en stor skillnad – dels för att man utvecklas som musiker, som producent och att jag är en periodare. Det finns en tydlig röd tråd men det varierar.

Hur uppstår kreativitet för dig?

– Att surround myself med kreativa människor som man kan inspireras av och drivas med. Mitt bästa inspirationstips är att ha kreativa människor omkring en som kan pusha en framåt. För mig som sagt är årstiden viktig, jag skulle aldrig kunna skriva musik under sommaren, in the winter I thrive. Min kreativitet flödar mer eller mindre beroende på vilken årstid det är. ”Vad funkar bäst för mig? Var skriver jag? När skriver jag?”

Hur skulle du beskriva din musik?

– Jag skulle beskriva den som, och så vill jag också att den ska uppfattas, magisk och tragisk på samma gång. Vill att lyssnaren ska känna. Vad gäller genre har jag svårt att klura i fack och genre men måste jag så skulle jag säga typ dark pop.

Hur ser du på själva skrivprocessen?

– Oftast ser det ut på samma vis, det är väldigt sällan jag börjar med texten. Det är nästa alltid jag börjar med gitarr eller piano och hittar en ackordgång och gör en produktion utifrån det – vers, brygga, gång. Sen när jag har den ljudbilden som talar för produktionen brukar jag göra en improvisationsdemo som talar för det. Sen skriver jag texten utefter det. Texten är ju mig, men den får väldigt liten uppmärksamhet av mig, har nog aldrig lagt mer än några timmar på det, kanske ändrat något efter. I One kom jag på refrängen innan jag gjorde låten, annars är det nästan alltid som på första sättet.

Är det en skiva på gång?

– Ja! Jag har inte satt nått datum men till hösten kommer det en EP.

Hanna kom även med lite värdefulla DIY tips!

  • Skilj på ditt skapande och ditt artisteri men se ditt artisteri som ditt företag och det är ingen peace of cake. Men våga satsa och investera i dig själv!
  • Sätt en strategi, en budget ”vad behöver jag kunna, om inte vem kan hjälpa mig?”
  • Framför allt till alla kvinnor som ska starta eget/bli artist att det inte är något fel på att behöva hjälp.
  • Att verkligen tänka på detaljer – hur loggan ska se ut, kläder, scenprojektioner, sätta en prägel på sitt varumärke.
  • Till fellow kvinnliga branschkollegor, lyssna på andra och ta åt dig av konstruktiv kritik – MEN tro alltid på dina egna idéer högre.

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA