x

INTERVJU: Lät fansen vänta i 33 år

INTERVJU: Lät fansen vänta i 33 år

År 1984 var Madam X "världens sexigaste hårdrocksband", enligt Okej. Några år senare kraschade bandets skivbolag och karriären var över, trodde medlemmarna. Men Sweden Rock Festival blåste liv i rockdrömmen igen och i år uppträdde Madam X med ny platta i ryggen inför fans som fått vänta 33 år på en uppföljare till bandets debutplatta. GAFFA fick en exklusiv intervju med de återuppståndna. 

– Att Sweden Rock Festival hörde av sig och erbjöd oss att uppträda där 2014 är anledningen till att vårt band finns idag. Efter gigget kändes det så bra att vi bestämde oss där och då för att dra igång verksamheten igen och ge ut en ny platta. I slutet av 2017 blev Monstrocity äntligen färdig, säger basisten Chris "Godzilla" Doliber.
 
Det var ingen självklarhet hur nya plattan skulle låta. Sedan debuten We Reserve The Right 1984 har medlemmarna utvecklats i olika riktningar musikaliskt. Systrarna Roxy och Maxine Petrucci, som spelar trummor respektive gitarr, ville göra en riktigt tung platta medan Godzilla och sångaren Bret Kaiser var mer inne på att göra något mer trallvänligt i stil med debutplattan.
 
Uppföljaren Monstrocity blev en mix med tonvikt på tyngre metal. Att fansen inte skulle gilla utvecklingen var inget som oroade bandet.
 
– Hade vi spelat in Mary Had A Little Lamb skulle våra fans ha gillat det, bara för att det är Madam X, säger Bret Kaiser.
 
Andra chansen
 
Revanschlustan hos medlemmarna är påtaglig och förhoppningarna på nya plattan stora.
 
– Jag vill åka på världsturné med Madam X och spela i Japan, Australien och alla andra delar av klotet. Vi berövades den möjligheten på 80-talet när vårt dåvarande skivbolag kraschade, säger Bret Kaiser. 
 
Trummisen Roxy Petrucci delar vokalistens vision, men tillägger att det kommer att krävas mycket hårt arbete innan den kan förverkligas.
 
– Vi gör allting själva. Så har det i princip alltid varit, men denna gång bekostade vi själva skivinspelningen och driver allt som har med plattan att göra. Den säljer främst genom mun till mun-metoden. Sakta men säkert hör fler festivaler av sig och erbjuder oss spelningar.
 
Fördelarna med att göra allt själva överväger nackdelarna, understryker Godzilla.
 
– Tidigare var vi marionettdockor. Man sa åt oss var och vad vi skulle spela. Nu gör vi bara det vi vill göra och det passar oss mycket bättre. 
 
Big in Sweden
 
Madam X är ett band som liksom W.A.S.P. har varit mycket större i Sverige än i sitt hemland. Att det är så blev medlemmarna varse i samband med sitt första gig på Sweden Rock Festival för fyra år sedan.
 
– Jag hade ingen aning om att vi var så stora i Sverige, men tydligen var vi med varje månad i tidningen Okej. När vi kommer hit nu så kommer fans fram till oss med artiklar och bilder som vi aldrig sett tidigare. Och fansen kan texterna utan och innan, säger Roxy Petrucci.
 
– När jag gick upp på scenen på Sweden Rock Festival första gången var jag en vandrande erektion. Vi fick ett otroligt mottagande från fansen. När jag sjöng ett ord fel i High In High School såg jag hur en kille skakade på huvudet och rättade mig. Fansen här kan låtarna bättre än vi själva, säger Godzilla.
 
80-talet var bättre
 
Liksom många i publiken på Sweden Rock anser medlemmarna i Madam X att det finns skäl att färdas tillbaka i tiden till 80-talet. Godzilla skulle kasta sig in i en tidsmaskin om han hade haft chansen.
 
– Låtarna var mer sångorienterare då och hade tydligare melodier. Och det var större variation på hur banden lät. Dessutom trixades det inte så mycket med inspelningarna – allt blev inte felfritt och det gjorde inspelningarna mer levande.
 
Maxine Petrucci skruvar på sig av obehag när hon tänker på hur produktionerna låter idag.
 
– Allt är för perfekt. Musiken känns inte längre mänsklig. Jag hatar denna utveckling.

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA