x

Fotograf Per Engström listar årets bästa bilder

Fotograf Per Engström listar årets bästa bilder

Egentligen borde det inte funka. Det är ont om plats på asfaltsplanen framför scenen, musiken måste samsas med popcorndoft, barnfamiljer på semester och vackra solnedgångar över Stockholm. Som fotograf får man dessutom tampas med en orimligt hög scenkant vid fotodiket och ljusa sommarkvällar som döljer ljusshowen. 

Men för mig som konsertfotograf har 2018 ändå varit Gröna Lunds år, tack vare artisterna som uppträtt. Jag har bara fotat en del av dem, men ändå hunnit med såväl gästspel på hemmaplan med en världsvan Tove Lo, en intim spelning med Slowgold på lilla scenen och en avslutning med Teddybears som innehöll extra allt. 

Några fototillfällen stod ändå ut, så mina personliga topp tre från säsongen på Grönan är: 

1. Thåström. Med andan i halsen hann jag ändå till spelningen med fem minuter till godo, trots sen ankomst till Arlanda efter en veckas semester. Sedan var det bara att fortsätta stå med andan i halsen medan Thåströms manglande rock får det att kännas som att spelningen sker i ett övergivet och rostigt industrilandskap snarare än på ett knökfullt nöjesfält i sommarskrud. 

gallery_large

2. Säkert!. Annika Norlin gör det inte lätt, hennes politiska brandtal och klimatbudskap skaver mot nöjesfältets konsumtionshets och lättsamma miljö. Publiken är ändå helt med och stämmer upp i spontan allsång. Det smattrande regnet förstärker på något sätt beslutsamheten hos både publik och band. Regndropparna som fastnar på kameralinsen skapar slumpmässiga optiska effekter som ändå förstärker intrycken från den här unika kvällen. 

gallery_large

3. Hurula. Energin i musiken och svärtan i texterna bränner igenom den skira grönskan i träden som kantar scenen. Det känns som att värmen inte kommer från solen på publikens ryggar, utan från scenen och eldslågorna på bandets backdrop.

gallery_large

 ÅRETS BÄSTA LÅT: LA regnar sönder och ett omaka gitarr-par ikapp


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA