x

20 år efter tragedin på Hultsfred – “Folk slogs för sina liv”

20 år efter tragedin på Hultsfred – “Folk slogs för sina liv”

Det är nu 20 år sedan en 19-åring omkom i publikhavet under Holes spelning på Hultsfredsfestivalen. Vi har pratat med två personer som var mitt i kaoset.

Hultsfredsfestivalen 1999 bar på en ganska så kaxig line-up sett så här 20 år senare. I toppen hittade vi stora alternativa rocknamn som Marilyn Manson, Manic Street Preachers, Placebo och Hole. En händelse under den sistnämndas konsert skulle dock lägga sordin på stämningen.

18 juni rapporterar Aftonbladet om ett dödsfall.

“Under andra låten uppmanade sångerskan Courtney Love publiken att komma upp på scenen. Publiken pressade på bakifrån och ett så kallat surftryck uppstod; folk lyftes upp och "surfade" ovanpå andra konsertbesökare.”

I det här tumultet lyfts en 19-årig kvinna upp upp ur publiken för att surfas framåt mot scenen. En timme senare påträffas samma person livlös vid mixerplatsen, cirka 40 meter bakom scenen. De två festivalbesökarna som upptäcker henne slår larm och påbörjar upplivningsförsök. En ambulans för henne till Vimmerby sjukhus där man konstaterar att hon är död.

Arrangörerna var förvarnade

Det var på förhand klart att Holes frontperson, Courtney Love, skulle ta upp folk på scen. Bandet hade poängterat det för arrangören. Men initiativet kom att ske tidigare än förväntat.

Det var ett önskemål från Courtney Love. Vi hade bestämt att hon skulle ta upp folk efter tre låtar, men hon ändrade och tog upp folk redan efter två låtar. Det blev lite rörigt, då var ju bland annat fotograferna kvar i diket, sa arrangören Patrik Axelsson till Aftonbladet dagen efter incidenten.

“Folk skrek och fäktade och slogs för sina liv”

För Johan Hellström var Hultsfred 1999 hans första möte med en festival. Efter att ha sett TV-sändningar från Roskilde 1992 skulle drömmen sju år senare besannas. Knappt 18 år gör han sig redo för ett äventyr. Han minns särskilt när han halvliggandes mot packningen öppnade upp en ljummen skakad folköl och tänkte: ”det är precis så underbart som jag trodde det skulle vara”.

Johan besökte även Hole-konserten. Det var utan att tveka den största konserten han hade varit på och han hade ingen aning om hur en mer än 15 000 personer stor publik fungerade.

– Jag kom kort innan konserten skulle börja och trängde mig in i publiken och när Hole började spela stod jag bara några meter från staketet nedanför scenen.

Direkt kände han av ett enormt tryck och Courtney Love hetsade på från scenen. Röjiga Violet inledde hela konserten.

– Jag ramlade flera gånger men kom upp igen innan jag ramlade på allvar och hamnade på marken, under folk. Det var helt fruktansvärt. Det var folk som låg betydligt värre till än mig dessutom. Folk skrek och fäktade och slogs för sina liv. Jag kröp ut mot sidorna och kom till sist ut från högen.

Johan berättar vidare att det inte fanns några sektioner framför scenen, bara ett rakt staket nedanför scenen.

– Vilket kan jämföras med exempelvis Way Out West idag, där en stor del av publiken står i ölburen vid sidan om scenen.

“Det var lönlöst. Jag gav upp”

Henrietta Sterner hade precis tagit studenten. Hultsfred skulle bli hennes första festival och hon och hennes gäng begav sig från Göteborg till Smålands djupa skogar med en lånad minibuss.

– Dagen före avfärd hade jag precis varit hos tandläkaren och opererat in en titanskruv. Det visade sig vara till min fördel under en konsert.

Det var mycket folk under Hole. Henrietta gick långt fram och ett bra tag före konserten började det bli trångt. Med hennes 1,67 var det svårt att se och hon trycktes runt.

– Jag hamnade bredvid en gammal högstadiekompis, Torbjörn, som visade sig bli min räddning senare.

Sedan blev det obehagligt, Henrietta kämpade för att stå still.

– Jag drogs ner och minns det som att jag höll på att drunkna och att det var precis på det där viset, att man bara flyter med, inte försöker kämpa. Jag låg där på marken och folk gick på mig och jag försökte inte ens komma upp, det var lönlöst. Jag gav upp.

Det var då Torbjörn skulle komma med en hjälpande hand. Han drog upp Henrietta från marken och hon fick hjälp att komma ut på sidan.

– Jag grät, trodde att alla mina kompisar var döda. Men hittade där, nära scenen, min kompis Saskia. Då och där visste vi inte att det var en tjej som mist livet.

Henrietta kom förhållandevis lindrigt undan.

– Jag förlorade bara en sko, en blå sketcher, inget mer. Jag såg dock riktigt mörbultad ut i ansiktet, blev omhändertagen av en vakt och togs upp på scenen och fick stå där en stund vid sidan av, när Hole spelade. Jag såg ju förstås extra mörbultad ut för jag var ganska blå redan på vissa delar av ansiktet på grund av den där inopererade titanskruven. Vakterna tyckte nog extra synd mig.

Den förlorade skon hittade hon sedan, högst upp i en säck med ihopsamlade skor.

– Trots att det är 20 år sedan den här konserten var kan jag fortfarande inte vara mitt i ett publikhav, inte långt fram, utan håller mig gärna runt utkanterna. Det har satt sina spår.

"Publikens säkerhet går före artisternas önskemål"

Hur jobbar man då med säkerhet och trygghet på festivaler 2019. Svaret är såklart olika från event till event men målet är att förebygga så mycket som möjligt. Tobias Wikström, säkerhetsansvarig på uppstickarfestivalen Sensommar, ser ett problem i att artister vill ha upp fans på scen i och med att det ofta sker spontant.

– Eftersom detta sällan är något som artisterna informerar oss arrangörer om innan är det svårt att stoppa innan det sker. De ansvariga för säkerheten runt scenen följer händelseförloppen under spelningarna och agerar utifrån publikens säkerhet om detta skulle hända. Publikens säkerhet går före artisternas önskemål, säger han till GAFFA.
 
Hur jobbar man med att förhindra publiksurfning?

– Vi jobbar med kommunikation mellan vår scenpersonal, dikespersonal och vakter för att hela tiden ha personal inne i publikhavet som kan stoppa detta så snabbt som möjligt. Det är inget som är tillåtet på våra evenemang.

Vilka konkreta scen-lösningar har man för att förhindra publiktryck på bästa sätt?

– Förutom mycket dikesperonal och personal som rör sig i publikhavet bygger vi ut kravallstaket i mitten för att fördela trycket på publiken. Vi uppmanar även publiken innan och under konserterna via digitala skärmar och meddelanden att se sig för och ta hand om varandra. Samt framför allt om något skulle ske, att ha hjälp nära till hands.
 

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA