x

Florian Schneiders musikgärning och karriär i 10 låtar

Florian Schneiders musikgärning och karriär i 10 låtar

En av musikhistoriens största pionjärer inom elektronisk musik, Kraftwerk-bildaren Florian Schneider, har gått bort. Här hyllar vi honom med tio otroligt viktiga låtar.

Tone Float (från från albumet med samma namn)

Innan Florian Schneider och Ralf Hütter startade Kraftwerk var de en del av Organisation, en experimentell krautrockgrupp. På den tiden (1969)  fanns det inga spår av elektroniskt ljud i deras musik. Ralf Hütter spelade elorgel och Florian Schneider hade sin flöjt. Låten är ett långt jam med den okände trummisen Basil Hamoudi i centrum. Men visst kan man finna spår av de tyska pionjärernas intresse för takter. Tone Float är stundtals ganska dansant. Det är inte Kraftwerk, men alla måste börja någonstans. För Schneider och Hütters del var det i ett riktningslöst flöjtjam.  

Kling Klang (från Kraftwerk 2)

Två år senare var Kraftwerk, som de nu kallade sig, något på spåren. Trummaskinen var här! Kling Klang pulserar fram över elektroniskt klassiska Kraftwerk-trummor. Till det spelar Florian Schneider på sin flöjt och så håller det på i ungefär 15 minuter. Det hela påminner lite om någon protovariant av deep-house. Organiska, men ändå atmosfäriska ljud över en elektronisk puls. Sedan brummar det igång lite gitarr mot slutet, men det var sista gången för Kraftwerks del. 

Tanzmusik (från Ralf & Florian)

Tanzmusik eller dansmusik som det betyder, är ett tidigt tecken på Kraftwerkduons dansmusiksambitioner. Sedan skulle jag inte säga att den är särskilt dansvänlig i sig, men ambitionerna fanns där. Gruppen fortsatte röra sig mot electro med elektroniska ljud och trummaskin. Men det fanns fortfarande organiska element kvar. Tanzmusik är riktigt flummig, men vacker med små kling och små klang. Framtidens musik var inte långt borta.

Autobahn (från albumet med samma namn)

Autobahn kom 1974. Det kanske viktigaste albumet för den elektroniska musikgenren och starten på ett sound som totalt dominerade tio år senare. Ett sound som har gett upphov till otaliga mängder musik. Det var albumet som David Bowie lyssnade på när han bestämde sig för att flytta till Berlin. Det var också med stor sannolikhet det album Brian Eno lyssnade på när han gjorde Another Green World och som Jean-Michel Jarre hade i öronen när han spelade in Oxygene. Men för Kraftwerks del fanns det fortfarande mycket att utveckla. Det 23 minuter långa huvudspåret har en del likheter med traditionella låtstrukturer, Florian Schneider hade inte lagt flöjten på hyllan än. Banbrytande ja, men Kraftwerk var långt ifrån klara.

Radio Activity (från albumet med samma namn)

Radio Activity började Florian Schneiders intresse för ljud komma igång ordentligt. Låten består av massvis med ljud influerade av ett kärnkraftverk. Det kanske mest minnesvärda är den knastrande greiger countern, maskinen som läser av mängden strålning. Här lägger den grunden för låtens takt. Ett av de smartaste och snyggaste låtintron vi har. Radio Activity är också starten på ett mer framtidsbetonat tema. Det hela hade sin smygstart på Autobahn, men bilar är inte riktigt lika mycket framtid och maskin som kärnkraftverket. Låten är lika majestätisk och läskig som kärnfysiken själv. 

Europe Endless (från Trans-Europe Express)

Efter ett par års bubblande kom tillsut den elektroniska genrens stora boom 1977. Oxygene och Autobahn var redan bästsäljare, men nu skulle genren göra entré på populärmusikens scen. Både genom David Bowies electronica-inspirerade album Low och “Heroes”, men framför allt på grund av Giorgio Moroder och Donna Summers monsterhit I Feel Love. Giorgio Moroder må ha kommit på housebeatet, men med en låt som Europe Endless i ryggen kunde det inte ha suttit långt inne. På Europe Endless hade Kraftwerk släppt lite på ljudexperimenten. Låten var en av gruppens då mest atmosfäriska verk. Det är ett oslagbart soundtrack för att resa i Europa. Europe Endless som pumpas framåt av ett beat, följer också syntarnas melodier som ett tåg följer kullar och dalar. 

Neon Lights (från The Man-Machine)

The Man Machine är gruppens mest kommersiella album, framför allt på grund av hitsen We Are The Robots och The Model. Men The Model, som var en tidig variant av syntpop, har framför allt Ralf Hütter att tacka. Hans var duons största drivkraft när det kom till popinfluenserna. Florian Schneider var fortfarande mer intresserad av den elektroniska biten och på Neon Lights får han skina. Låten svävar iväg mer än resten av albumet med vad som känns som en klassisk ljudkonstellation à la Schneider.

Computer World (från albumet med samma namn)

Kraftwerk, lyckades inte bara räkna ut vilken musik som tillhörde framtiden, utan de gjorde också en otroligt träffsäker framtidsgissning här på Computer World. Vid 1981 var det inte helt uppenbart att datorer skulle vara en så pass viktig faktor för framtiden, men maskinerna passade perfekt in i Kraftwerks estetik och tematik. Computer World pinpointar dessutom datorns framtida funktioner ganska bra. Business, numbers, money, people, time, travel, communication, entertainment. 

Tour de France (singel från 1983)

Tour de France är Kraftwerks kanske mest fulländade låt. Här bemästrar de verkligen sitt atmosfäriska sound. Gruppen hade lämnat de lite mer avancerade maskinerna bakom sig och återgått till sitt favoritämne - färdmedel. Den här gången blev det cyklen, det enklaste färdmedlet av dem alla. Tour De France ger inte känslan av framtiden och maskinen utan av cyklister som färdas fram över europeiska landskap. Låten har en kämpande ömsom blomstrande känsla. Här är Florian Schneiders ljudexperiment också en viktig faktor. Trummorna låter som en cykelpump och stundvis består takterna också av ljudet från en cykelkedja. 

Tour de France Étape 2 (från Tour De France)

2003 gjorde Kraftwerk en oväntad comeback med ett helt album tillägnat Tour De France, cykeltävlingen som då fyllde 100 år. För Kraftwerks del var det hela 17 år sedan de hade släppt ett album senast. Det var inget banbrytande med musiken, men ett bevis för att musiklegendarerna fortfarande hade det i sig. Musiken är faktiskt bland det mest monotona de gjort. Albumets etapper som den här, Étape 2, pumpar repetitivt fram på ett technobeat. Den ger minst sagt känslan av just en etapp. Känslan av att hela tiden ta sig framåt, men inte på ett behagligt sätt som på en resa. Det här är en tävling. Tour De France var den sista originalmusiken Kraftwerk skulle släppa. Det blev en stor succé, albumet nådde första plats i Tyskland, tredje plats i USA. Det gav också upphov till en stor turné, Florian Schneiders sista med sin grupp. 

LÄS OCKSÅ: 26 färska skivor du bör kolla in


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA