x

Elliphant: “Michael Madsen försökte dra in mig på en toalett men jag blev räddad av James Bond”

 Elliphant: “Michael Madsen försökte dra in mig på en toalett men jag blev räddad av James Bond”

I fredags släppte Elliphant ett nytt 17 spår långt album. Här tar hon oss igenom hela skivan – låt för låt. Vi hamnar bland annat på ett cocktailparty med prinsessan av Monaco. Elli florerar bland gäster som Quincy Jones och John Voight och Bob Dylans son spelar alla låtar som hans pappa inte vill spela. Här kommer också en Michael Madsen ta sig för stora friheter men Pierce Brosnan kommer till undsättning. Lyssna gärna på skivan samtidigt som du läser om låtarna:

1. Introdin

– Odin är en superspirituell snubbe som har skickat röstmemos till mig länge, det är på något konstigt sätt som att han alltid vet vad som pågår i mitt liv. Jag har en väldigt personlig kontakt med många fans och använder gärna deras konst i min konst. När jag fick just det här röstmemot för några år sen visste jag att jag ville ha det som intro på en skiva en dag. Blisseh!

2. Arson

– Handlar om ensamhet och en flykt från vardagen. Om en stark längtan bort till något som du inte riktigt vet vad det är och om att söka räddning på de mest destruktiva platserna och i farliga relationer. Att vara livrädd för mörkret och tystnaden samtidigt som man känner en oerhört stark dragning dit.

3. Emily

– Om en vän som kom in i mitt liv och förändrade allt. En gränslös och magisk vänskap i en tid då dockor byts ut till första ciggen och snatteri. En underbar värld där allt var möjligt men som till slut kom till ett vägskäl där jag var tvungen att släppa taget.

4. Drunk & Angry

– Om en pisskväll, jag hade brutit en tå och var allmänt knepig och söp på för hårt. Jag ville dränka mina sorger men istället marinerade jag dem till sura pickles och allt gick åt skogen! Men som tur är har jag underbara förlåtande vänner som alltid finns där och aldrig dömer. 

5. Noomi Song

– Intro till nästa låt, det är Noomi Rapace som läser upp ett SMS jag fått från henne som inspirerade till Envy.

6. Envy

– Handlar om att vara en litchifrukt, liksom taggig på utsidan men mjuk och slemmig inuti. Att känna sig missförstådd, svårigheten i att hitta en balans mellan det yttre och det inre – kroppen och själen. Jag har en längtan efter att bli sedd och älskad för den jag är djupt där inne utan att behöva gå sönder för att det ska skina igenom. Den handlar om att vara en stark kvinna och människa med ett tungt bagage, som man stolt bär runt på men önskar att någon gång få ställa ifrån sig den på en trygg plats. 

7. Could This Be Love

– Blev en manifestation för när jag skrev den var den fiktion, så som jag alltid skriver. En sorglig kärlekslåt som jag pitchade till andra, bland annat Tove Lo, men alla bangade och när det var dags att göra skivan ville jag ha med den. Då insåg jag att jag hade hamnat mitt i min egen låt, i relationen jag var i då, där jag drack och bråkade konstant bara för att distansera mig och inte ville se sanningen … att kärleken var över och att jag inte var lycklig. 

8. GITS

– Skrev jag när jag fick i uppdrag att skriva till filmen Ghost In The Shell. Handlar om att vara en robot som utvecklat mänskliga känslor, om valsen mellan kroppen och själen. Jag tänker mycket på hur viktigt det är att dessa två helt olika livsformer behöver vara i balans för att få ut maximalt av livet. Jag tror själen är oändlig i sin längtan, men rastlös i sin kamp om självuppfyllande i det fysiska livet. Liksom tidlös, både ny och uråldrig, att det inte är det lättaste för den att få plats i kroppen som bär sitt eget evolutionära och genetiska arv som den formats av. Själen är fri men kroppens själ är begränsad av tid, de är två och det är svårt.

9. Family Tree

– Det var dags att bryta sig loss och gå en annan väg än på den gren jag växte upp på. Man gör sitt bästa för att bryta dåliga cirklar men ibland vaknar man upp till faktumet att man inte var äpplet som hamnat långt från trädet utan att man nog låg där under och hade ruttnat bort om man låg kvar. 

10. Polluted Love

– En kärlekslåt där jag jämför att träffa en ny partner med att flytta till en ny stad. Där allt känns farligt och otryggt till en början men att man försiktigt börjar våga sig ut och undersöka sin nya värld.

11. Juice Me

– Är en sån där härlig liten freestyle-skapelse som jag gjorde på ett camp i djungeln i Nicaragua. Den är inte superdjup men jag tror nog att vi alla längtar tillbaka till något som vi inte vet vad det är. Till rötterna, där allt började … kanske havet, eller djungeln. 

12. All I Know

– En paradox eftersom den inte handlar om något men ändå handlar den om allt. Vem har svaren? Inte jag. Alla ska tycka och tänka så mycket men ingen vet nåt egentligen. Som en manifestation på att jag aldrig kommer stagnera som människa eller artist, att det enda vi faktiskt vet är att allt är i ständig rörelse.

13. Time Machine

– Handlar om att tiden kan stå still i nära och långa relationer. En gammal vän är som en tidsmaskin liksom. Jag vet att genom mina vänner, som pulsat på vid min sida i över 20, att för dem kommer jag alltid vara samma Elli som då. På gott och ont är jag forever young genom dem. Man ska värna om sina livsvittnen, vi kommer förändras och bli andra än dem vi var då och så ska det vara. Det händer att man måste gå skilda vägar för att utvecklas åt rätt håll, och visst vissa vänner glider man ifrån men innan man dumpar en gammal polare ska man nog tänka lite utanför sin comfort-zone, för vad är egentligen vänskap utan tålamod och acceptans.

14. Notorious

– Är en väldigt speciell låt för mig som jag skrev efter en fantastisk vecka i Lalaland. Jag och min snubbe hade precis flyttat från Hollywood till ett magiskt litet hus i bergen i Malibu och var inbjudna på cocktailparty hos prinsessan av Monaco. Där träffade jag Quincy Jones och Jon Voight och fick ta del av en underbar dialog om livet (och döden) sittandes mellan dessa två legendarer. Efter det åkte vi hem till Pierce Brosnan som fyllde år och hade Bob Dylans son där som sjöng alla låtar från hans farsa som man vill höra men som han aldrig sjunger. Där hamnade jag i ett litet krisläge när en överförfriskad Michael Madsen försökte dra in mig på en toalett men jag blev räddad av självaste James Bond, haha. Dagen efter träffade jag min idol Neil Young på bensinstationen och vi snackade en stund, Los Angeles kan vara en väldigt mörk plats men den kan också vara den mest magiska platsen på jorden.

15. Had Enough

– Tänk att du befinner dig på en pulserande gata mitt på dagen. Himlen är blå och solen skiner, luften är frisk och klar men du går in i dunklet på en mörk och rökig dive bar. Du går fram till bartendern och beställer en öl, sätter dig på en av de gamla barstolarna och bredvid dig sitter någon med hängande axlar, nästan i sovställning. Du vänder dig mot din bordsgranne och frågar om allt är okej, och när denne tittar upp med brusten blick inser du till din stora förvåning att det är dig själv du ser. Låten handlar om att upptäcka att du tagit festandet för långt och försöker övertala dig själv om att det är dags att tänka på refrängen och gå hem.

16. Uterus

– En av de låtar som betytt mest för mig sen jag började skriva musik. Den handlar om min mamma och hennes rädslor när hon som väldigt ung fick mig. Den handlar om mig och min emellanåt svåra relation till livet, att det är synd om oss människor och att det vore väldigt skönt att få krypa tillbaka in i livmodern. 

17. White Tiger

– Är en julsaga som handlar om en människa jag älskar väldigt mycket som har ett svårt missbruk och om hur drogen lagt sig över allt, som ett tunt lager damm. Sorgen i att något gått sönder för längesen och aldrig kommer bli helt igen. Den handlar om att ge upp drömmen om att hon en dag kommer bli frisk, för att inte själv ständigt leva som medberoende, men samtidigt vilja älska henne för hennes svagheter och istället se hennes styrka och våga känna hopp. Att orka acceptera, orka lyssna, orka att inte lyssna.

LÄS OCKSÅ: Grimes rycker ut i försvar för pojkvännen – "definitivt inte en mansrättsaktivist"


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA