x

"Har varit nära att dö vid ett par tillfällen" – intervju med Peter Ekberg Pelz

"Har varit nära att dö vid ett par tillfällen" – intervju med Peter Ekberg Pelz

Under vintern 2021 släpper Bellmantolkaren Peter Ekberg Pelz sitt musikaliska testamente Döden Ger Liv!, en sammanfattning över karriären som presenteras som en tetralogi. Del ett Himmel Du Andas består av sex låtar och släpps digitalt på alla streamingplattformar idag den tredje december.

Vad var din inspiration till det nya materialet och varför har du valt att släppa det som en tetralogi?

– Möten med nya musiker, studios, fotografer, filmare och en bokförläggare. Nyfikenhet på att hitta olika uttryck i att gestalta och skapa samband mellan vår nutid och 1700-talet. Gärna gränsöverskridande mellan olika musikgenrer och samarbetspartners från olika generationer. Det hela har svällt ut till en mycket lång berättelse som förhoppningsvis mår bra av att delas upp i fyra kapitel med olika stämningslägen och inriktning.

Hur har det varit att jobba så nära döden?

Tacksamt och livgivande - det känns som ämnet valt mig ärligt talat. Har varit nära att dö vid ett par tillfällen men vi lever väl alla nära döden. När jag för många år sedan återigen hamnat på sjukhus efter jag fallit ned från ett tak, säger läkaren med glimten i ögat: 'Ser i din journal att du verkar leva ett farligt liv - tror du att du är odödlig?' I stunden hittar jag inget annat att svara än 'Är jag inte det?' Sökte livskänsla genom att utmana rädslor och utsätta mig för faror - kanske en slags förvuxen tonåring och adrenalinjunkie - leva på gränsen nära döden. 

Hur har det varit att arbeta med detta ämne när det ligger så nära till hands för dig själv då en förälder dog innan du hunnit bli vuxen?

Ibland svårt men jag vill gärna våga vara sårbar för att komma över min rädsla över tidiga erfarenheter av död. Jag sökte efter att ha slutat skolan ett första jobb på ett sjukhus med svårt sjuka och döende för att försöka möta och bearbeta mina demoner och min separationsångest. Svårigheter och rädslan att våga bli pappa själv gjorde att jag valde att gestalta två av spåren Födslosång och Vaggsång. Skörheten inte minst på 1700-talet men även nu i födandet - speciellt utsattheten för kvinnan och barnet så nära liv och död på samma gång.

Har det rört upp gamla känslor och minnen?

– Jo men visst, ibland kan jag röras till tårar när jag får kontakt. Påminnelsen om pappas cellomusik och ögon fyllda med värme kan få mig att falla in i tillstånd av både smärta och glädje. Att beröras i sång och musik av historien är som en gåva. Att minnas utsattheten i rädslan för plötslig spädbarnsdöd när jag lyssnade på mina barns andning när de sov på mitt bröst. Kunde jag verkligen höra deras andetag och små hjärtan slå?

Du tycker samtidigt att det har varit ett privilegium att möta död och smärta, vad menar du med det?

– Hoppas och tror att det får mig att utveckla större ödmjukhet och närvaro i kropp och själ, men också i möten med de fantastiska människor som delat sina erfarenheter och djupa kunskap med mig. Att efter många år ha lärt mig att ibland kärleksfullt acceptera min kroniska värk är något förunderligt. Ett minne från en grupp som erbjöds mig under ett par år när det rent ut sagt var ett rent helvete att stå ut med nervrotssmärtan jag fått av en felbehandling av en naprapat. En svårt skadad kvinna sade till mig 'Peter möt smärtan i stället för att försöka undvika den, precis som vi kvinnor ibland lyckas göra när vi ska föda barn.' Om man inte får smärtlindring som i Födslosång.

Vilka insikter har du kommit fram till om människan genom bearbetningen av liv och död?

– Mina insikter om henne kan växla från dag till dag. Människan är ett underligt djur, både fantastisk och en naturkatastrof och det skulle vara otroligt om vi hos oss människor kunde minska rädslan och girigheten som tycks förorsaka så mycket lidande. Hoppet som jag ser det är när vi släpper taget och ser vår litenhet och storhet genom att behöva varandra, vörda naturen och allt levande, något som min pappa ofta vävde in i sina sagor. 

Hur väcktes Bellmanintresset?

– Bellmanintresset väcktes av en förälskelse på gymnasiet. En fantastisk entusiastisk passionerad äldre svensk- och historielärarinna fick mig att sätta mig i biblioteket och göra ett föredrag om lärarinnans älsklingspoet Bellman. Allt för att imponera på historiens mest otroliga lärare och inspirationskälla. Genom Bellmans beskrivning av världen fick jag kontakt med det paradoxala i närheten mellan mörker och ljus, glädje och sorg, död och liv. Mitt intresse för Bellman var nu väckt till 'världens näst främste poet - naturligtvis efter Shakespeare' som min käre svärfar, författaren och översättaren Paul Britten Austin, gärna brukade säga.

Nedan kan du lyssna på första delen av Peter Ekberg Pelzs tetralogi med titeln Himmel Du Andas:



LÄS OCKSÅ: Popsicle önskade livet ur Arvingarna – fick istället en cover på Hey Princess


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA