x

En protest på individuell nivå

En protest på individuell nivå

Sett till Napalm Deaths stilbildande grindcore är det nästan chockerande hur avslappnad Mark "Barney" Greenway är när han för fram sina åsikter med ett vältaligt brittiskt tugg. Betänker man det furiösa monster sångaren är bakom micken i bandet, verkar han mer rädd för att stöta sig med människor eller trampa på ömma tår när han berättar om bandets 15:e studioalbum och sin syn på utilitarismen som den etiska kod han lever efter.

– Vad jag gör med mitt liv – och alltid har gjort – är att överväga mina handlingar och mitt agerande på så sätt att det inte leder till negativa konsekvenser för mina medmänniskor, säger Mark Greenway.

Utilitarism är en etiklära som generellt kan uttryckas med devisen "största möjliga lycka åt största möjliga antal". Det finns lika många uppfattningar om denna lära som det finns utövare. Som djurrättsaktivist kom sångaren i kontakt med begreppet via filosofen Peter Singers Djurens Frigörelse, den bok som ses som hörnstenen i djurrättsrörelsen. 

– Det jag har gjort är att dra paralleller utifrån den läran och anpassat mig. Jag försöker närma mig ämnet ur mitt perspektiv. Glöm då inte heller att det är relativt, den ena människans glädje kan vara en annans jävla depression.

Det är inte alltid lätt att leva efter de moraliska principer som Mark Greenway pratar om. Bildat i Birmingham 1981 och inspirerade av den tidens stilbildande och populära anarkopunkband, Crass och Amebix gick sångaren inte med i Napalm Death förrän 1987. 25 år in i karriären och i en högst pamflettpolitisk anda kan man fråga sig huruvida politisk aktivism inom musik gör någon skillnad alls? Som det sjunde mest säljande extrembandet i USA, har Napalm Death förändrat något? 

– Du hävdar att vi aldrig ska sluta utmana oss och slåss mot rådande normer, men sett till Occupy-rörelsen som mer eller mindre slogs ner av auktoriteterna, kommer vi någon gång att förändra något?

– Glöm inte att det började i liten skala. Medvetenheten hos människorna ökade och fler och fler blev aktiva trots ett fåtal människor som kanske först ställde sig frågan vad allt detta skulle tjäna till, säger frontmannen.

Trots att många demonstrationer kanske inte alltid leder till stora förändringar på kort sikt handlar det om att göra sin röst hörd. Något som börjar som en drivkraft hos några få individer har möjlighet att påverka på ett större plan. Men det gäller att hålla lågan vid liv. Sådana protester som de vid Wall Street spred sig globalt och gjorde världens auktoriteter oroliga.

– Rörelsen fick ju med en del politiker som insåg vikten av social rättvisa, men vi måste ge oss till tåls. Människor har bara varandra och sin egen beslutsamhet och även jag har varit otålig men vad är alternativet egentligen? Att inte säga något alls? Maktens män sitter på alla ekonomiska resurser och vapnen så vi kan bara göra så mycket vi kan med de verktyg vi har.

I en tid där gränserna för vad som är extremt inte bara flyttats utan nästan suddats ut har Napalm Death provokativa budskap tappat sin udd. Om den kreativa processen på plattan Utilitarian berättar Mark Greenway att de influerats mycket av Joy Division och Sonic Youth.

– Folk vill inte kännas vid dessa influenser om jag inte tar upp det men jag tycker att är värt att prata om eftersom allt detta är en stor del av Napalm Death. Det mesta har redan gjorts. Jag har ingen magisk trollstav att veva med och förtrolla människor. Grindcore är vad det är och visst, vi har ansetts stilbildande men vi kan bara göra vårt bästa.

Utilitarian är inget som Napalm Death inte gjort tidigare. Enkelhet och spontanitet har alltid varit det framträdande draget i musikskapandet. Istället är det alltid dagsaktuella ämnen, som i A Gag Reflex där sångaren väljer att behandla objektifieringen av kvinnor. När Angela Gossow (Arch Enemy) och Cristina Scabbia (Lacuna Coil) blir utnämnda till de hetaste brudarna inom metal, är detta ett fenomen tydligt framträdande även inom den extremare scenen.

– Nu sitter jag inte i den positionen som hårt arbetande kvinna i ett metalband som försöker bli tagen seriöst så det enda jag egentligen kan göra är att skratta åt hela grejen. Det är 2012, kom igen! Visst, jag har en del starka åsikter och många blir skrämda av vad jag säger men det är inte mitt jobb att säga vad folk ska tycka eller tänka. 

– Jag blir fortfarande förvånad över att folk inte kan tänka själva. Se, lyssna, observera och skapa dig en egen åsikt! Kan du inte göra det så kan du åtminstone exponera dig för något nytt. Du är skyldig dig själv det som människa!

Frontmannen erkänner att ett inneboende tvivel huserar inom honom, både när det gäller utilitarismen och att vara ett politiskt aktivt band.  

– Ibland händer att jag möts av ett stort tvivel, i synnerhet i ett sådant etiskt och politiskt levnadssätt som mitt. I slutänden finner jag mig alltid gå tillbaka till utilitarismen eftersom det blir en protest mot den rådande samhällsordningen, om än på en väldig individuell och liten nivå. Vad händer om denna protest försvinner? Jo, istället ger du utrymme för allt det du motsätter dig att ta plats i ditt liv. Jag tror att politisk aktivism i musik gör skillnad! Det Napalm Death gör är att öka medvetenheten hos människor och det kommer i sin tur att leda till handling, även om det bara är en enda person som tar till sig det. Det räknas lika mycket. Som i mitt fall, att jag inte väljer att ge vissa industrier mina pengar för att det bara skulle förstärka deras position ytterligare.

– Gör det som du tycker är bäst för dig. Var öppen men även beredd på att få käftsmällar. Om det vid dagens slut inte känns rätt, gör det inte. Du ska leva och dö för dina egna beslut. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA