Kommentar

“På vilket sätt har sellout-utvecklingen fört något gott med sig?”

Max Jonsson hyllar 90-talets musikscen. Samtidigt reflekterar han över vilket samhällsklimat som egentligen underbyggde den perioden och vad som har hänt sen dess vad gäller attityd kring reklam och integritet.

På omslaget till Rolling Stone år 1992 kan man se Kurt Cobain bära en t-shirt med den handskrivna frasen “Corporate Magazines Still Suck”. Det är en lika tidstrogen som hjärtskärande ögonblicksbild av en ofrivillig grungeikons kamp att legitimera sitt Nirvanas plötsliga plats i rampljuset. En av de viktigaste komponenterna i det arbetet var att bevaka bandets oberoende från den livsfientliga kommersiella maskin som livnär sig på att söka upp och omvandla banbrytande, samhällsviktig och levande konst till döda marknadsvaror med god avkastning, enklare uttryckt: kapitalismen.

VILL DU LÄSA MER?

Bli medlem och få full tillgång till allt innehåll på Gaffa.se

Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 39 kr. / månad.

  • Full tillgång till allt innehåll på gaffa.se
  • Möjlighet att avaktivera annonser på gaffa.se
  • Rabatt på biljetter till utvalda konserter och festivaler
  • Tillgång till GAFFAs tidskriftsarkiv med över 150 tidningar

Skapa din profil


    Redan GAFFA+ medlem

    ANNONCE