Kommentar

KRÖNIKA: Easter eggs är inte fankultur – det är reklam

Det kommer alltid att finnas marknadsföringsteam bakom stora stjärnor som ser hängivna fans som kunder. Men vad händer om också konstnärssjälen gör samma sak?

Vi måste prata om easter eggs. Eller, måste måste vi väl egentligen inte. Men vi borde verkligen.

Fenomenet har – förgyllt, enligt vissa, förpestat, enligt andra – populärkulturen nästan så länge som den har existerat. Men det var inte förrän 1979 som det fick ett namn. Tv-spelet Adventure släpptes och utvecklaren Warren Robinett var frustrerad över att konsolen Atari inte ville namnge

VILL DU LÄSA MER?

Första månaden för 1 kr. - Ingen bindning.

  • Tillgång till exklusiva intervjuer med toppmusiker
  • Tillgång till recensioner av de viktigaste konserterna
  • Tillgång till över 10 000 musikrecensioner
  • Rabatt på biljetter till konserter och festivaler
  • Ren musikupplevelse – välj bort störande annonser

    Redan GAFFA+ medlem

    ANNONCE