Nyhet

Musikalisk fruktsallad

Little Dragon är aktuella med världsturné och nya skivan Ritual Union. GAFFA träffade sångerskan Yukimi Nagano för att prata om genreblandningar, turnerandet som inspirationskälla och varför det nya skivomslaget pryds av släktingarnas bröllopsbild.

På ett café vid Järntorget i Göteborg sitter Yukimi Nagano, sångerska i elektropoppiga Little Dragon. Det är i början av maj och fortfarande ganska kallt i luften, Yukimi håller värmen med en filt. Nyss hemkomna från ett evenemang i Kina gör sig bandet redo för en Europaturné som under sommaren byter fokus från klubbar till festivaler. När dygnet lider mot sitt slut står Yukimi tillsammans med sina tre manliga kumpaner på en klubbscen i hemstaden, innan större destinationer ska erövras.

Fortfarande återstår månader innan releasen, men turnén fungerar som den stora marknadsföringen av gruppens tredje skiva, Ritual Union. Precis som vanligt innehåller Ritual Unions låtar en uppsjö av ljudsekvenser utanför ramarna för gruppens instrumentala bas; trummor, bas och keyboard. Inför turnén har allt ljud som Yukimi tillsammans med Erik Bodin, Fredrik Källgren Wallin och Håkan Wirenstrand inte kan frammana på egen hand samplats ner.

– Vi försöker sampla alla ljud från skivan till en elektronisk bas. Sedan använder vi trigger-pedaler under spelningarna. Då slipper vi backtrack, det blir en mer bräcklig känsla och låtarna kan utvecklas mer under turnéns gång. Istället för att trycka på play på en laptop, säger Yukimi.

Little Dragons första två skivor, 2007 års självbetitlade debut och två år gamla Machine Dreams, utforskade var och en skilda genrer, utan att någonsin anklagas för att ge ett splittrat intryck. Där debuten bjöd på en elektronisk fusion mellan jazz och soul, levererade Machine Dreams electropop med starka 80-talsvibbar. Intervjuer med bandet skvallrar om att Machine Dreams inriktning var ett mer eller mindre medvetet steg för att få till en mer dansant och tempofylld låtmix för spelningar. Inför Ritual Union har inspiration hämtats från de senaste årens intensiva turnerande, och skivan skapades i mångt och mycket under ett sommaruppehåll i fjolårets turnéschema.


– Turnerandet har omedvetet varit en slags inspiration. Vi träffar nya människor och ser folk som lever annorlunda. När vi är klara med en turné har vi verkligen längtat efter studion. För även om man har ett gott sound måste man förnya sig, säger Yukimi.

– Vi har aldrig någon klar tanke innan vi gör en skiva, vi har inget möte om konceptet. Det handlar bara om att försöka få till låtar.

Bröllopsbilder på omslaget


Den mest uppenbara förändringen på Ritual Union är dess omslag, som är ett kollage med svartvita fotografier, i kontrast till de tecknade föregångarna. De nio bilderna på framsidan är bröllopsfoton på bandmedlemmarnas föräldrar och släktingar. Idén var bandets egen, Yukimis pappa designade omslaget efter deras önskemål.

– Det är något med bröllopsbilder. Något gammalt, ibland lite forcerad lycka på bilderna, säger Yukimi.

Hon påpekar att titeln Ritual Union inte bara syftar på giftermål, utan alla slags ritualer. 


Den ständiga förnyelsen är något som många upplever som symptomatiskt för Little Dragon.  Jakten på det nya soundet går även hand i hand med det eklektiska förhållningssättet till genrer. Kritiker och fans kämpar ofta med att placera in Little Dragon i bestämda kategorier, det märks inte minst på communities som Last.fm, där bandet taggas i en rad olika genrer. Yukimi har själv svårigheter att välja ut en låt från Ritual Union som kan agera representant för skivan.

– Jag vet inte, det är så mycket kontrast. Kanske Ritual Union [titelspåret] då, säger hon. Skivans övergripande sound är "kanske mer elektropopsoul", men Yukimi betonar att Ritual Union är en blandning av stilar och influenser. Eller som hon själv kallar det; en fruktsallad.

ANNONCE