Nyhet

Svensk musiktjänst utvidgas

Spotify intar grannlandet.

Som sista skandinaver har danskarna nu fått tillgång till den svenska streaming-tjänsten Spotify. Förhandlingarna inleddes redan 2009 och igår kunde tjänsten lanseras.

Avtal med KODA (en medlemsförening som ser till att de som skapat musiken får betalt när den spelas offentligt) och skivbolag som Universal, Sony Music, Warner och EMI samt ett antal mindre fristående företag ska se till att danska musiker tjänar pengar varje gång deras musik strömmas via Spotify.

– Vi har alltid känt att vi borde finnas i Danmark, eftersom vi är grannar, så vi är glada att vi har kommit överens med KODA. Både de och vi vill att marknaden växer här i Danmark, och nu är allt på plats och undertecknad, säger Jonathan Forster, chef för Spotify i Europa, till GAFFA.

Spotifys ankomst till Danmark kan vara en hjälpande hand till den danska musikindustrin som på senare år har stannat upp, på grund av en vikande skivförsäljningen.

– Eftersom musiken idag finns lättillgänglig och gratis på nätet, väljer fler piratkopiering, något som syns på resultatet, säger Johan Foster. Vi har sett en ökning i musikbranschens intäkter i de länder där Spotify finns. Det är verkligen viktigt, eftersom den stora frågan för artisterna har varit vad som händer med deras intäkter när Spotify når marknaden.

Lanseringen i Danmark kommer bara två veckor efter att Spotify mötte stor kritik då man gick ut med att tjänsten nu kräver en Facebook-profil. Trots motståndet står ledningen fast vid beslutet.

– Vi är inget halvhjärtat företag, vi gör stora satsningar och en av dessa är vårt avtal med Facebook, de är vår drivande partner inom det sociala området. Den sociala biten gör musikupplevelsen så mycket bättre, ska jag vara ärlig, så det är mycket lättare att gå med på Facebook än något annat. Det är bara ett klick, så är du med och så slipper du ha flera användarprofiler på flera olika ställen, säger Jonathan Forster.

Spotify har idag över tio miljoner användare, varav två miljoner är betalande. Sedan tjänsten lanserades, hösten 2008, har bolaget tjänat över 100 miljoner euro till musikens rättighetsinnehavare.

ANNONCE