LÅT FÖR LÅT: Könsförrädare guidar oss genom hela albumet Curse All Law.
Albumet Curse All Law bär på "samhällskommentarer utan vredesfinger" hälsar GAFFAs Mathias Jensen i sin recension av plattan.
Vi bad Luleå-bandet skriva ner några tankar kring varje spår på denna omsusade debut. Resultatet ser ni nedan.
Tips: lyssna på skivan via Spotify eller Wimp samtidigt som du läser om låtarna.
Nu överlåter vi ordet till Könsförrädare:
1. C'mon Superiors
– Rundgången låter som 50-tals-sci-fi fast texten mer är något uppnosigt och kaxigt i en uppgivenhet som någon kan känna gentemot samhället snarare än dåliga martiankostymer. Den har ett fränt riff som i hörlurarna får Lund att verka som en frän stad.
2. Raging River
– Tänk En Kulen Natt, fast med fler antipatriarkala övertoner. Det är litet som att vara på ett skepp på ett hav där det är mörkt och ruffigt eller som att stå invid detta hav och bara vara en djävla naturkraft.
3. Death To Stories
– Det var den första låten vi spelade in med intentionen att släppa, och är väl anledningen till att vi fick möjlighet att släppa albumet överhuvudtaget. Sjukt deppig rock, men det hör som hemma här, i texten och budskapet. Slutet är en liten referens till Sleater-Kinney (såklart).
4. Finger On The Trigger
– Låten bygger på två texter som ligger över massor av instrumentala infall. Den är lite av varje, helt enkelt. Handlar kanske om en lerig Patti Smith-konsert i Oslo, kanske om det lilla en kan göra i skuggan av allt som tynger ner och styr en.
5. Removed, Included/Glass Mountains
– Det var ett öppet brev till han-som-inte-får-nämnas-vid-namn, men blev en mer allmän grej om att liberalism är egoism i ojämlika samhällen. Den är småtradig att spela men låter fint på skivan (där den egentligen inte skulle ha varit med utan fick trugas dit av producenten). En fräck ekolodsynth dunsar någonstans i låten mot gitarren och får en att känna sig som i en ubåt.
6. Second Coming
– En hitlåt som jäst och möglat litet, förvidrits på något vis. Färgen "baby black", som förekommer i texten, finns såklart inte utan är en anspelning på Modest Mouse-låten Baby Blue Sedan. En sjukt frän sång och ett lika fränt gitarrgudsmoment finns att hitta, däremot.
7. Okay
– Denna låt handlar väl egentligen om titelns motsats – alltså, vad som inte är okej. Som att ta sig friheter med andras kroppar, bara för att en är "en snäll, trevlig kille". Den skrevs under Julian Assange-härvan, med Bjästa i minnet och en höll på att "prata om det".
8. Leaving
– Den första låten vi gjorde under namnet Könsförrädare, och så klart handlar den om allt det där jobbiga som kommer med att folk flyttar eller drömmer åt olika håll. Egentligen hade det varit mer logiskt om den var den sista Hotad Apa-låten, men en får väl leva med lite fördröjning. Den oerhört feta avslutningen var ett producentinitiativ och är svinbra. Om en vill kan en känna en ångestfyll kärlekslåt däri någonstans. Det är så få sådana på denna skiva, så gör det, passa på!
9. Local
– Ibland plockar livet upp folk från en ort, eventuellt någonstans i Norrbotten, och släpper ned dem någon annanstans, till exempel i en Stockholmsförort. Ibland känner de ett "vi" tillsammans, och det är fint även om det kan vara svårt att erkänna. En tumbarock, kanske.
10. Outro
– Valstakt, krig och sjukt ledsen sång, en sådan som bär all möjlig smärta på sina axlar. Drömskt, med samplingar och bergstoppskänsla. Avslutningen är ett fantastiskt gitarrsolo.