Nyhet

Så hittade Nonono genom nätet

''Vi ville få ut saker snabbt och vi ville behålla någon slags grundenergi.''

I en tid då internet formar sättet vi distribuerar både oss själva och det vi skapar, är det inte konstigt att den digitala musikindustrins utkörsport allt oftare heter Soundcloud och MP3-bloggar. Det är inte konstigt att mellanhänder alltmer försvinner för unga artister som vuxit upp med Do It Yourself som ledord.

Nonono är det senaste bandet i raden av svenska akter som fått internationell framgång via devisen "ett knapptryck bort". Du har säkert hört Pumpin Blood. Bakom megahitten står en anonym grupp som nåt ut globalt och haft stora framgångar i USA. Möt svenska Stina, Tobias och Michael i Nonono som lyckats hitta en publik igenom bruset på internet.

– Det är väldigt nytt för oss alla, det här att vi valde att släppa våra låtar på Soundcloud. Men det är bra. Dels för att vi ville få ut saker snabbt och dels ville behålla någon slags grundenergi. Sen vill vi att musiken ska finnas tillgänglig för alla. Allt vi gjort ligger just nu på Soundcloud, säger Tobias Jimson, en tredjedel av Nonono.


Under nästan hela 2013 blev Nonono föremål för en typ av hajp som spådde dem en lysande framtid. Singeln Pumpin Blood beskrevs snabbt som "catchy as hell" runt om i amerikansk radio, och skenade iväg till toppen av iTunes-listor i april.

Stina Wäppling, sångerska och textförfattare i gruppen, är 25 år gammal och frontfigur för vad som kommit att bli en av de senaste årens tydligaste svenska musikexporter. Nonono:s namn har spridits snabbare över Atlanten än vad det gjort här. Det svenska musikundret. I mars 2014 känns begreppet omöjligt att fånga in, som något svävande utan handtag att kroka fast i. Men skulle man försöka skulle man behöva väga in fler dimensioner än ABBA och Avicii. Det svenska musikundret utgörs inte längre av enbart artisterna, det måste nog omformuleras till att även innesluta exempelvis Alexander Ljung, mannen som för snart åtta år sedan skapade den sociala distributionsportalen Soundcloud. Soundcloud har inte bara rest sig snabbt som den mest lättillgängliga portalen att hitta sin musik på när Spotify visar upp sina fläckar, det är många musikers förstaval i fråga om att ge ut musik.

– Man får mer direktkontakt med sin publik på det här sättet. Jag gillar att glappet mellan musik och publik minimeras. Och på Soundcloud existerar det inga avtal alls. Vi når verkligen ut till alla där. Använder man sig av Spotify så vet att man det kan trassla om man vill släppa en singel internationellt. En Spotify-länk funkar növändigvis inte i alla länder, så Soundcloud har verkligen hjälpt oss att få ut musik, menar Tobias.


Hur ser ni på att vara en del av den digitala marknaden i en tid där artister kanske tydligare än någonsin tidigare presenteras på bloggar och kommer fram på internet?

– Det var inte någon stor plan av oss direkt. Ingen av oss är speciellt engagerade i musikbloggar, men vi har ju märkt hur skönt vi tycker att det är att kunna släppa musik på det sättet. Musiken slipper gå via mellanhänder på det sättet, och den slipper också pushas via reklam. Sen är det förstås en väldigt skön egoboost att veta att folk faktiskt sökt sig till musiken, snarare än att ha blivit tvingad att lyssna på den via reklampelare eller skivbolag. Jag tycker det känns skitbra, och det känns på ett sätt som att det är så musik ska spridas egentligen, säger Stina.

Läs hela intervjun i GAFFAs marsnummer.


ANNONCE