Se hans generalisering här.
Jimmy Iovine, chef för Apple Music, och Mary J. Blige gästade under torsdagen den amerikanska tevekanalen CBS för att marknadsföra streamingtjänstens nya kvinnofokuserade reklamkampanj.
– Jag har alltid vetat att vissa kvinnor tycker att det är svårt att hitta musik. Och det här gör det lättare, med spellistor som är skapade av riktiga människor. De består inte av enbart logoritmer, sa Jimmy Iovine.
Trots att han redan var ute på djupt vatten, fortsatte han:
– Jag tänkte på en problematik. När tjejer hänger pratar de om killar, eller hur? Eller beklagar sig över killar. Det behövs musik för det där, eller hur? Och det är svårt att hitta den rätta musiken, det är inte alla som känner en DJ.
Apples kampanj var tänkt att locka kvinnor att använda streamingtjänsten, men det brittiska nätmagasinet FACT ställer sig frågan om inte Iovines generalisering kan ha haft den direkt motsatta effekten.
Senare under torsdagskvällen gick Jimmy Iovine ut med en offentlig ursäkt som det amerikanska magasinet Billboard plockade upp:
– Vår nya reklam fokuserar på kvinnor, vilket är anledningen till att jag svarade som jag gjorde, men naturligtvis gäller detsamma för män. Jag kunde ha valt mina ord bättre, och jag ber om ursäkt, säger han.
Se generaliseringen här: