Nyhet

Little Jinder dissade H&M – nu svarar klädjätten

Kommenterar sångerskans utspel.

Igår skrev vi om Little Jinders uttalanden om den H&M-kampanj hon i höstas promotade – för att sedan ta starkt avstånd ifrån. Under hösten postade artisten ett sponsrat Instagram-inlägg där klädjättens kampanj Ladylike hyllades. En post som hon ångrade efter att serietecknaren Liv Strömquist på Instagram uppmärksammat sina följare om de dåliga arbetsförhållandena i H&M-fabrikerna i Kambodja.

I podcasten Värvet gick hon starkt åt klädföretaget. För Kristoffer Triumf berättade artisten att hon efter sitt avståndstagande blivit utan betalning för samarbetet. Dessutom ska hon efter sitt ställningstagande mot de dåliga arbetsförhållandena i H&M-fabrikerna ha fått, med artistens egna ord sagt, "svinmycket skit".

Nu svarar den svenska klädjätten på Little Jinders uttalanden.


– De profiler vi samarbetar med har självklart alltid rätt till att uttrycka sin personliga åsikt, skriver Johanna Dahl, PR- och kommunikationschef på H&M, i ett mejl till GAFFA.

På H&M tycker man att det är synd att Little Jinder ångrar sin Instagram-post. Men Johanna Dahl menar att företaget haft kontakt med sångerskan även efter att hon övergivit kampanjen: 

– Det är såklart tråkigt när någon inte känner att de kan stå bakom ett samarbete. Vi för alltid en dialog direkt med våra samarbetspartners och så var även fallet med Little Jinder.


FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT

ANNONCE