Nu blir det lättare att få tag på dina favoriter.
Vi har en kul nyhet för GAFFAs vinylsuktare! Från och med denna vecka når vinylen ut ännu mer i dagligvaruhandeln och på landets stormarknader. Vi kommer med andra ord se mer av det här exemplet över hela Sverige.
Det är Warner Music och Musikservice som nu gör den här satsningen och inleder med ett 20-tal titlar som presenteras i ett utvalt sortiment om 100 LP i varje butik.
– Vi har jobbat i branschen i över 40 år och det är jätteroligt att vinylen gör comeback, säger Inge Davidsson, en av grundarna av Musikservice i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Vi slutade med vinyl i slutet av 80-talet och nu fanns möjligheten att ta upp dem igen. Vi har fått en jättefin feedback från butikerna och konsumenterna tycker det är väldigt positivt att vinylen finns tillgänglig i den här typen av butiker.
Titlarna i startskedet är legendariska album med artister som David Bowie, Led Zeppelin, Iron Maiden, Ramones och Pink Floyd. Men även mer sentida artister som Håkan Hellström och Laleh. Den färskaste titeln i sortimentet är Ed Sheerans nysläppta Divide, albumet med låtarna som just nu totalt dominerar världens topplistor.
Vinylskivan dominerade musikutgivningen fram till sent 1980-tal, men fick sedan lämna plats för CD-skivan. Efter att därpå varit ett objekt primärt för samlare uppstod ett bredare intresse för nyutgivningar i samband med fenomen som Record Store Day. De senaste tio åren har försäljningen mångdubblats, visserligen med start från låg nivå, men ändå med imponerande årliga ökningssiffror. Under första halvåret 2016 ökade försäljningen med hela 70 procent i Sverige.
– Vi hoppas och tror att vinylskivan är här för att stanna och att den inom en snar framtid ingår i dagligvaruhandelns standardsortiment, säger Jakob Ekendahl, ansvarig på Warner Music.
Planen är att snart gå vidare med ytterligare butiker och ett utökat sortiment.
FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT