GAFFA.se – allt om musik
I måndags släppte Taylor Swift en musikvideo till låten Delicate från hennes senaste album Reputation. Men videon hann inte ligga uppe på Youtube länge innan det började komma kommentarer om plagiat.
Mer specifikt anklagas Taylor Swift för att ha inspirerats lite väl mycket av en reklamfilm från 2016 för parfymen Kenzo World, regisserad av Spike Jonze.
Användare på sociala medier påpekade likheterna i filmerna – att både Taylor och skådespelerskan i Kenzo-filmen Margaret Qualley båda är klädda i grönt, befinner sig på någon uppklädd tillställning på ett fancy hotell, för att senare bryta ut i liknande frisläppta dansrutiner.
LÄS OCKSÅ: Fansen kritiska över stjärnparets gemensamma turné
”Taylor Swifts musikvideo till Delicate är en galet uppenbar rip-off av Spike Jonze Kenzo World-reklam. Miljön, färgpaletten, koreografin, allt.” Skrev en användare på twitter, medan en annan kallade Taylors video för en "poor man's version" av Spike Jonzes reklamfilm.
Artikeln fortsätter längre ner.
taylor swift's "delicate" video is a poor man's version of spike jonze's ad for Kenzo, this bop deserved more pic.twitter.com/39Ub99bKqc
— christina.jpg (@wtfcylon) 12 mars 2018
MEST LÄST: Ställer in efter nätstorm
Se Delicate-videon och Kenzo-reklamen här under, och bedöm själva.
LÄS OCKSÅ: PREMIÄR: Mobilen fick rapparen att gå in i väggen