Nyhet

Ny musikplattform ska ge artisten mer makt

GAFFA.se – allt om musik

Melobee är en videobaserad ”music discovery”-plattform, skapad för att på ett nytt sätt hjälpa till att upptäcka ny musik och nya artister.

Artister och lyssnare kan med hjälp tjänsten enkelt hitta direkt till varandra. För artisterna finns det här flera intäktsmodeller som de själva har kontroll över att välja på. Melobee används redan idag i över 100 länder och väntar sig att 2021 nå intäkter på över 50 miljoner USD, enligt ett pressmeddelande.

Bakgrunden till tjänsten är att många artister länge klagat på att skivbolagens totala styrning av marknaden i ett föråldrat system. Ett system som berövar dem deras frihet, kreativitet och rättigheterna till musiken.


LÄS OCKSÅ: TV4-profil tokhyllar SD:s vallåt

Melobee ska enligt pressmeddelandet ge artisten möjlighet att själv kontrollera sin väg till framgång, genom att låta dem generera intäkter direkt från sina fans, utan skivbolag.

Lyssnare har möjligheten att betala artister för direktsända streams, men också via månatliga prenumerationer på sina favoritartister, vilket ger tillgång till exklusivt material genom plattformen.


Melobee kommer också att producera livesändningar med de utvalda artisterna.

LÄS OCKSÅ: Världsstjärna häktas efter slagsmål i Stockholm

– Ett ekosystem som möjliggör en direkt koppling mellan artister och fans, kommer att bli nästa genombrott inom musikindustrin, säger Mats Wahlström, grundare av Melobee Music och fortsätter:


– Vi kommer att se en enorm förändring på vilket sätt artister kommer att tjänar pengar på sin musik.

Melobee satsar på att ha fler än 300 000 användare i slutet av 2018.

RECENSION: "Tove Styrke slår sina konkurrenter med hästlängder"


ANNONCE