GAFFA.se – allt om musik
Festival är för många synonymt med alkohol och fylla men en ny undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av Briska visar att 55% av de tillfrågade kan tänka sig att skippa alkoholen under en hel festival.
Undersökningen visar att varannan (45%) tillfrågad festivalbesökare anser att hög berusning är ett av de mest störande momenten under en musikfestival och 54% menade att stämningen generellt sett skulle bli bättre om besökarna drack alkohol på ett mer måttfullt sätt. Var fjärde (24%) tillfrågad uppgav att musikfestivaler skulle bli mer trivsamma om arrangörerna erbjöd fler alkoholfria alternativ. En festival som anammat detta är Way Out West.
– Vi har jobbat aktivt med alkoholfritt i flera år och uppskattar stort när våra festivalpartners gör initiativ som exempelvis bjuder på alkoholfria drycker. Hos oss är inte det alkoholfria ett alternativ utan en minst lika primär del som det alkoholhaltiga. Därför är det extra kul att tillsammans med Briska etablera en alkoholfri bar centralt på Way Out West, säger Patrick Fredriksson på Luger.
Undersökningen visade även att kvinnor var mer positiva till alkoholfria alternativ på festivaler än män.
62% av de tillfrågade kvinnorna mellan 18 och 25 kunde tänka sig att dricka alkoholfritt någon gång under en hel musikfestival. Samma siffra för männen i samma ålderspann hamnade på 39%. På frågan om man önskar fler alkoholfria alternativ på musikfestivaler svarade 42% av kvinnorna mellan 18 och 25 ja. För männen hamnade den siffran på 25%.
Förutom hög berusning var slagsmål och störd sikt under konserter de situationer festivalbesökare störde sig mest på.
- Ställer till med slagsmål (57%)
- Är för berusade (45%)
- Stör sikten under musikspelningar (45%)
- Skräpar ner (32%)
- Har stora ryggsäckar i trängseln (20%)
- Går runt med bar och svettig överkropp i trängseln (19%)
- Filmar hela spelningar med mobil/kamera (17%)
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Briska med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldern 18–40 som någon gång har gått på en musikfestival. Totalt har 1 000 intervjuer genomförts med jämn spridning i Sveriges samtliga 21 län.
LÄS OCKSÅ: Way Out West presenterar ny headline