Nyhet

Spotifys nya drag – kampanjar mot kollektivavtal

Förra veckan delade Spotify ut flygblad till anställda där de "informerade" om varför "Spotifys modell" är mer fördelaktig än kollektivavtal.

Det osäkra ekonomiska läget och den höga inflationen slår hårt mot techbranschen. Branschjättar som Klarna, Zettle och Spotify har byggt upp sina företag utan kollektivavtal för sina anställda – något som man menade gynnade både arbetsgivare och arbetstagare.

Men nu i svårare tider har anställda uttryckt behovet av kollektivavtal, vilket flera tunga fackföreningar också backar.

Under förra veckan gick Spotify ut med en kampanj internt där man informerade anställda om företagets modell – utan kollektivavtal – som, man menar är mer fördelaktigt för de anställda, skriver Breakit.


Nyhetssajten har varit i kontakt med Spotify, som svarat via en anonym talesperson.

"Sedan förhandlingsframställan har de fackliga organisationerna stått utanför våra kontor i Sverige och kontaktat anställda. Detta har gjort många av våra anställda obekväma och det har väckt frågor hos vissa medarbetare".

Hen fortsätter:


"Vi är inte emot fackförbunden, men är besvikna att fackföreningarna väljer att föra frågan via medier och hotar med strejk före vårt inplanerade möte med dem", skriver talespersonen.

LÄS OCKSÅ: Skivbolagsjätten uppges be Spotify blockera AI-träning på låtar

ANNONCE