Nyhet

Hitlåtar blir kortare – resultat av streamingtjänster

Dagens streaming-era har kortat ner hitlåtar. Nu siktar många låtskrivare på två minuter istället för tre, som tidigare har varit standard, rapporterar SRs Kulturnytt.

Hitlåtar blir kortare och kortare. Nu för tiden strävar många låtskrivare att landa på två minuter istället för tre, som har tidigare har varit industristandard. Musikbranschforskaren Daniel Johansson menar att det är dagens streaming-era som har tagit död på låtlängden. 

– Sedan millenieskiftet har låtarnas längd successivt gått ned på topplistor som Billboard, säger Johansson till SRs Kulturnytt.

Hitlåtarnas längder har anpassats efter människors mediekonsumption, där allt blir kortare och går allt snabbare. Men Daniel Johansson menar även att det kan röra sig om rent ekonomiska anledningar. 


– På streamingplattformar så har man ju en gemensam stor royalty-pott som ska fördelas. Så ju kortare låtarna är, ju fler gånger kan de helt enkelt spelas upp.

LÄS OCKSÅ: EU kräver att streamingtjänster ger högre ersättning till musiker

ANNONCE